Khamis, 24 Disember 2009

Perjumpaan blogger dan pimpinan kawasan lumut

Bertempat di Kedai Air kelapa abg wan,pertemuan kali ke-2 secara santai mendapat sambutan walaupun beberapa orang blogger dari lumut tidak dapat hadir kerana mempunyai komitmen yang lebih mustahak,antara blogger yang hadir pada hari tersebut ialah Habluminannnas,pejuang muda,infosendiri,n51 pasir panjang,manjungcorner/ex-lynxcrew serta kelab penyokong pas.Pimpinan yang hadir pulak ialah YDP,ketua penerangan serta kepimpinan dari angkatan muda keadilan dan cabang keadilan kaw lumut.






Jumaat, 30 Oktober 2009

Mencari penyelesaian

Salam semua,sebelum saya tulis dengan lebih panjang lebar lagi,saya memohon kemaafan sekiranya kenyataan saya akan menimbulkan rasa kurang senang dikalangan penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat ataupun sesiapa saja,bukan bertujuan untuk membuka pekung didada tetapi saya sayangkan Parti saya.Saya memang dilahirkan dikalangan keluarga yang menyokong pas,bersekolah yang mudirnya adalah calon pas dan memasuki tenterapun dalam jiwa yang masih Pas dan sekarang setelah berhenti dari tentera lagi bertambah sayang kepada Parti Pas.Ini adalah rasa hati saya yang saya rasa sudah sampai masanya saya luahkan setelah saya sendiri terlibat di dalam saf pemuda yang mana sebelum ini saya berada dikelompok cawangan sahaja.Apa yang berlaku baru2 ini menyedarkan saya perlunya kita sebagai Jemaah Islam di dalam parti yang bersandarkan Al-Quran dan sunnah sebagai Panduan perjuangan membuat persediaan untuk tidak bergantung 100% kepada parti lain kerana apa saya berkata sedemikian,pandangan saya berdasarkan permerhatian saya kita telah cuba untuk bergerak bersama2 pakatan rakyat tetapi selama ini kita yang banyak berkorban demi kawan2 pakatan rakyat,kita korban kan kerusi kita korbankan tenaga kita bertolak ansur demi kawan2 tetapi hasilnya kita dipijak dalam kita tidak sedar,seperti mana yang berlaku sebelum perasmian pakatan rakyat baru2 ini,bagi saya tidak langsung menunjuk yang program tersebut untuk pakatan rakyat,bukan nak mengungkit tetapi itulah hakikat yang sebenarnya yang perlu kita telan dan hisab bersama2.Sebagai pemuda saya memang kecewa dengan keadaan tersebut,kita beriya2 tetapi disebelah piahk yang lain seolah2 tiada apa2.Sebelum ini artikel dari OtaiManjung menyentak kita yang membacanya,tetapi memang itulah yang perlukan kita terima.Terlalu banyak pujian itu yang menyebabkan kita berada dalam mimpi yang indah,masing2 dok ingat zon selesa saja.Kita mesti keluar dari zon tersebut sekarang lihat disekeliling kita,mana pergi kawan-kawan dari kaum cina dan india,berapa kerat yang masih bersama kita.Sebab apa mereka pelan2 lari meninggalkan kita yang masih angkuh dengan jawatan yang diamanahkan oleh Allah.Ada dikalangan mereka yang di atas memandang kelab penyokong pas (KPP) tidak menguntungkan.Sedarlah kita bahawa untuk jadi yang terbaik kita perlu masuk ke dalam semua kaum bukan dok berangan saja.

Bahana 1 Malaysia

Semalam penulis ada komen pasai kereta melebihi 10 tahun kena menjalani pemeriksaan puspakom bila nak renew cukai jalan,pagi ni ramai yang bagi respon termasuklah dikalangan orang2 surat khabar,cuma bunyinya x la keras macam sesetengah orang,tetapi hakikatnya mana slogan yang di war-warkan sebelum ini yang kebajikan rakyat diutamakan,kalau lah mcm ni bukan rakyat dah yang diutamakan tetapi puak2 yang terlibat dalam puspakom,dah la sekarang ni insuran dah x dak yang murah tambah pulak dengan beban baru pulak,bagi orang lain penulis x tau la kot2 Rm40 2 kecil tapi bagi penulis itu dah kira membebankan,kalau pi sekali lulus x pa la tapi kalau x lulus kena ulang pi lagi,dengar ceta pulak puak2 ni memang banyak kerenah.mana dengan buang masa menunggu.Puak2 menteri dalam kabinet haram jadah 2 x pikiaq ka semua 2.Rakyat kat bawah kena macam2 bayaran 2 pun x cukup2 lagi ka.Kepada rakyat semua tengoklah pemimpin2 yang hangpa kata dok bela rakyat tapi ni lah hasil yang anda semua bangga2 kan.lagi cekik hangpa ada la.Dok kata bela rupanya depa liwat hangpa kot belakang.Hah macamana sekarang ada rasa sedap kena liwat.MAMPOS UMNOGEK.

Kos baru untuk kenderaan lama - Hampir dua juta kenderaan lama wajib jalani pemeriksaan Puspakom


SEORANG peniaga di Kuala Terengganu, Mansor Chik mengeluh kerana terpaksa berbelanja lebih untuk pemeriksaan di Puspakom tahun depan walaupun kereta Proton Saga keluaran 1992 miliknya didakwa masih dalam keadaan baik.


KUALA LUMPUR - Berkuat kuasa 1 Januari 2010, semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun atau lebih diwajibkan menjalani pemeriksaan komprehensif tahunan ekoran kajian semula Dasar Automotif Nasional (DAN) yang diumumkan semalam.

Ia mensyaratkan kelulusan daripada Puspakom Sdn. Bhd. sebelum pemilik boleh memperbaharui cukai jalan.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, tindakan tersebut adalah langkah awal pelaksanaan sepenuhnya Dasar Tempoh Jangka Hayat (ELV).

Menurut beliau, pelan ELV akan dirangka oleh Kementerian Pengangkutan.

Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.

Mengikut rekod Jabatan Pengangkutan Jalan, jumlah kenderaan persendirian yang berdaftar dan berusia 10 tahun ke atas ialah sebanyak 2.7 juta buah.

"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini," katanya pada sidang media yang turut dihadiri timbalannya, Datuk Mukhriz Mahathir dan Ketua Setiausaha kementerian itu, Tan Sri Abdul Rahman Mamat semalam

Oleh JOHANNA A. SOBREY
johanna.sobrey@kosmo.com.my

komen:
Inilah akibatnya bila rakyat pilih perompak dan pencuri jadi pemimpin,dah la kena cukai macam2 ni nak kena keluar duit buat pemeriksaan kat puspakom, mana dengan insuran mahal, cukai jalan lagi ni pulak tambah satu lagi kos.Depa dok ingat semua rakyat mampu pakai kereta baru kot,memang celaka betui la najaib altantuya,buat benda2 yang menyusahkan rakyat bukannya nak fikir bagi rakyat senang.Boleh mampos rakyat lama2 dok macam ni,lagi negara maju lagi kena banyak kena keluar duit.Senang ceta kita pakat jual keta naik bas baru puas hati.

Selasa, 27 Oktober 2009

Sembilan tahun guna air perigi


Nawi menunjukkan paip yang tidak berfungsi di Kampung Kalai, Jeli semalam.


JELI - Penduduk Kampung Gunung Reng dan Kampung Kalai di sini menggesa kerajaan negeri agar meninjau permasalahan yang dihadapi mereka yang terpaksa menggunakan air perigi sejak sembilan tahun lalu.

Puncanya kerana bekalan air bersih yang disalurkan ke kampung itu kerap mengalami gangguan ekoran tekanan air rendah walaupun masalah itu telah diadukan kepada Syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB).

Lebih mengecewakan lagi apabila mereka terpaksa menjelaskan bil air setiap bulan walaupun tidak mendapat bekalan air dengan sempurna.

"Jika bekalan disalurkan dengan baik pada setiap masa, penduduk tiada halangan membayarnya," kata seorang penduduk Kampung Gunung Reng, Mat Jusuh Sulaiman, 65.

Katanya, dia terpaksa memunggah air perigi yang terletak sejauh 500 meter dari rumahnya untuk kegunaan harian.

Oleh SAMSUL BAHARI MOHAMED
berita@kosmo.com.my

Rabu, 21 Oktober 2009

Ayat al-Quran pada kulit bayi




SEBAHAGIAN ayat al-Quran pada kulit Ali.


MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.


MADINA mendukung anaknya, Ali.


Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.


SEPOTONG ayat al-Quran pada peha Ali.


Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi

Lagi peristiwa sejadah berdiri



MURID-MURID dan penduduk kampung melihat kejadian sejadah berdiri di surau SK Tok Sangkut, Repek, Pasir Mas semalam.


PASIR MAS - Warga Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Sangkut, Repek dekat sini gempar apabila 35 helai sejadah yang berada di dalam surau sekolah berkenaan didapati berdiri.

Mereka mendakwa, bentuk sejadah itu kelihatan seolah-olah lelaki dan wanita sedang menunaikan sembahyang dan berada dalam keadaan duduk antara dua sujud.

Sejadah-sejadah tersebut juga seperti sedang berjemaah dengan sehelai daripadanya seolah-olah menjadi imam dan diikuti dengan 15 helai di ruang sembahyang lelaki dan 19 helai lagi di ruang sembahyang wanita.

Kejadian tersebut disedari kira-kira pukul 10.55 pagi oleh seorang pelajar tahun dua, Nurul Huda Mat Jali, 8, yang sedang mengikuti kelas pemulihan bersama beberapa pelajar lain di pondok berhampiran surau berkenaan.

"Saya secara tidak sengaja ternampak sejadah seperti sedang bersembahyang melalui celah pintu. Saya beritahu kawan dan dia memaklumkan kepada guru," katanya ketika ditemui semalam.

Sementara itu, guru terbabit, Adnan Abdullah, 37, berkata, dia terkejut apabila melihat sejadah-sejadah tersebut berada dalam keadaan berdiri dan seolah-olah menunaikan sembahyang secara berjemaah.

"Keadaan sejadah tersebut seperti berada dalam saf sembahyang, ada yang tinggi dan rendah seperti jemaah dewasa bersama jemaah kanak-kanak," ujarnya.

Rabu, 7 Oktober 2009

Undi Pos



Sehari dua ni tajuk di atas menjadi perbincangan panas dikalangan Para pemimpin tak kira samaada Pakatan Rakyat ataupun UMNONGOK,sebabnya pilihanraya kat Bagan Pinang,sudah tentulah Puak2 UMNONGOK seronok undi pos dikekalkan sebab dah tentu undi2 tersebut dimanipulasikan oleh mereka.Hari ni MC nak cerita sikitlah pengalaman MC tentang undi pos ni sebab MC adalah bekas tentera,tapi bukan la pencen.Dalam tentera MC pernah 2 kali mengundi,sebenarnya kalau nak diikutkan banyak dikalangan anggota tentera mengundi pembangkang tetapi bila time pengiraan undi dah tentu undi2 tersebut akan beralih arah(faham2 je lah)Bila dah tamat perkhidmatan dalam tentera MC pi la daftar mengundi sebagai orang awam, yang paling mengejutkan nama MC masih lagi ada dalam senarai undi pos maknanya kalau la MC x pi daftar maka selama-lamanya nama MC akan terus berada dalam undi pos,alasan yang digunakan oleh pihak terbabit x cukup kakitangan untuk up date nama2 tentera yang berhenti ataupun pencen.Dalam pejabat MC ramai dikalangan kami adalah yang pencen tentera dan bila ditanya depa dah daftar pengundi atau belum,jawapan mereka belum lagi dan depa kata x payah lah daftar mereka sokong jugak pakatan rakyat,ini lah yang payah.Nama2 mereka ini kalau x p daftar mesti ada lagi dalam senarai undi pos dan boleh lah dipangkah oleh pihak2 berkenaan.Boleh check kalau x percaya.Itulah realiti sebenarnya.Gambar di atas jadi contah,beliau dah bersara hampir 6 bulan tapi nama beliau masih ada lagi dalam undi pos.

Isnin, 5 Oktober 2009

Abdul Azeez masuk hospital akibat ditumbuk




ABDUL AZEEZ menunjukkan laporan polis mengenai kes beliau dipukul di Hospital Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini sejak kelmarin setelah cedera di muka, leher dan tengkuk ekoran insiden ditumbuk dipercayai penyokong parti pembangkang.

Abdul Azeez ketika ditemui pemberita semalam berkata, insiden yang berlaku pada hari penamaan calon Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang, Negeri Sembilan kelmarin menyebabkan beliau muntah-muntah serta hampir pengsan sebaik tiba di rumahnya di sini.

"Pada hari kejadian selepas solat Maghrib, saya rasa tak sedap badan dan muntah-muntah. Rakan saya yang juga seorang doktor kemudian menasihatkan saya untuk pergi ke hospital.

"Doktor telah menjalankan ujian menggunakan mesin pengimbas x-ray. Saya sukar untuk menoleh ke kiri atau ke kanan selain kedua-dua tangan turut terasa kebas," ceritanya ketika ditemui Wad Otopedik HKL di sini semalam.

Jelas Abdul Azeez, laporan x-ray mendapati, beliau mengalami kecederaan pada bahagian tisu di bahagian tengkuk tetapi bernasib baik tidak mengalami sebarang keretakan atau patah tulang



Oleh SAIFUL AFFENDY SAPRAN
saiful.sapran@kosmo.com.my

MC kagum betui dengan orang yang tumbuk ketua mat rempit ni,selepas dua tiga hari kena tumbuk( katanya) baru terasa sakit dan terus masuk hospital,ilmu apa yang dia pakai sampai teruk si ketua mat rempit 2 kena,hairan betui MC,apa2 pun memang baguih betui lakonan beliau layak dapat dapat anugerah pelakon pelakon tamil terbaik.


Jumaat, 2 Oktober 2009

Menghitung hari


Esok akan terjawap samaada perlawanan 2 penjuru ataupun 3,sementara menunggu hari esok,kita tidak pasti adakah ianya berlaku tentangan sengit ataupun tidak,apa2 pun gendang perang akan dipalu dan pertarungan akan berlaku,perkiraan tentang sengit atau tidak tunggguuuu.Harapan kami para bloggers agar usul yang pimpinan telah kemukakan kepada pihak SPR akan diambil kira biarpun kita tahu SPR merupakan kakitangan UMNONGOK.Kepada perajurit2 yang akan keluar mengundi maka buatlah pertimbangan yang sewajarnya,Marilah kita pandang kehadapan bagaimana nasib anak cucu kita di masa hadapan kalau puak2 ni masih lagi memegang tampok pemerintahan negara,hari ini kita dapat melihat banyak kehancuran yang berlaku angkara puak2 ni,untuk mengelak dari perkara2 ini terus terjadi dan berkembang eloklah dihentikan segera.Jadikan apa yang telah berlaku sebagai iktibar kepada kita,lihat lah apa yang berlaku dua tiga hari kebelakangan ini,amaran demi amaran telah diberi oleh Allah kepada kita manusia sebagai peringatan dan menyedarkan kita yang masih berselimut dengan kenikmatan dunia dan bertongkatkan kemewahan.Sedarlah bahawa kita sedang menuju ke penghujung dunia,berapa lama lagi hanya Allah yang maha mengetahui.Tapi sebelum terlambat marilah kita berubah.Mampos B.EN.TAKBIR

Khamis, 1 Oktober 2009

Dunia o dunia

Alhamdullilah setelah seminggu cuti raya,baru ada semangat nak menulis dalam blog kesayangan ku ini,mayb mod raya x abis lagi kot.Keja kt ofispun mcm x de ja,tapi bos bagi task untuk contact company kt U.K,bab2 ni memang bos bagi aku handle tapi yang malasnya berurusan dalam tel ni tambah pulak kat sana mat saleh bercakap loghat scotish jenuh nak memahamnya.tapi kira dah setel la sebab company 2 ada agen kt K.L.Emmm semalam kita dikejutkan dengan bencana ataupun ujian yang menimpa dibeberapa negara di sekitar lautan pacific termasuklah Malaysia,tsunami,gempa bumi yang kuat,ribut.taufan dan hujan batu.kalau2 direnung sejenak kebelakangan ini kejadian2 pelik ini makin kerap berlaku,mungkin ini petanda besar dunia menuju ke arah kehancuran (kiamat)mungkin kedengaran melampau tapi itulah hakikat yang perlu kita semua telan dan terima serta hisab diri dan meperbanyakkan amalan untuk menghadapi saat2 tersebut.Tidak mustahil kejadian2 tersebut petanda dari Allah ataupun bala disebabkan terlalu banyak kemungkaran yang berlaku dewasa ini.Dunia sendiri sudah tidak mampu menanggungnya lagi maka marilah kita sama2 menilai kejadian tersebut sebagai iktibar yang perlu kita jadikan pengajaran.

Gempa bumi gegarkan Malaysia


AMARAN. Timbalan Pengerusi Rukun Tetangga Kompleks Kuarters Hospital Kuala Lumpur, Azmi Zahari mengarahkan semua penghuni pangsapuri itu turun mengosongkan rumah masing-masing selepas gegaran kuat semalam.


KUALA LUMPUR - Penduduk Lembah Klang di sini semalam gempar apabila bangunan-bangunan tinggi di beberapa lokasi di ibu kota bergegar ekoran gempa bumi kuat berukuran 7.9 magnitud yang melanda Padang di Sumatera Barat, Indonesia.

Sekurang-kurangnya 75 orang disahkan mati di Sumatera dalam kejadian tersebut setakat malam semalam.

Gegaran yang berlaku selama beberapa minit sekitar pukul 6 petang itu turut menyebabkan orang ramai terpaksa mengosongkan bangunan bagi mengelak sebarang kemungkinan.


CEMAS... Para pekerja Menara Celcom di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur bergegas keluar berkumpul di luar bangunan tersebut selepas merasai gegaran kuat akibat gempa bumi yang berlaku di selatan Sumatera, Indonesia semalam.


Salah seorang penghuni di Pangsapuri Cendana di Bandar Sri Pemaisuri, Norita Nordin, 25, berkata, dia merasai gegaran itu sebanyak dua kali sebelum berasa pening-pening.

"Beberapa minit kemudian, jiran-jiran sebelah rumah menjerit suruh kami keluar dari pangsapuri ini.

"Ini kali keempat gegaran berlaku di sini, saya yang takut kemudian lari turun kerana bimbang akan berlaku kejadian tidak diingini," katanya ketika ditemui di hadapan pintu masuk pangsapuri itu.

Oleh SYED AHMAD ZULKARNAIN SYED ALI
syed.zulkarnain@kosmo.com.my

manjungcorner :

Marilah kita sama-sama renung sejenak kejadian yang telah berlaku semalam dibeberapa buah negara termasuklah negara malaysia sendiri,kejadian2 berikut berlaku tanpa sebarang amaran dan tentunya semua ini adalah petanda dari Allah s.w.t untuk memberi peringatan kepada manusia tentang apa yang telah mereka dan kita lupa tentang tujuan kita dijadikan oleh Allah di atas muka bumi ini.Di malaysia terdapat banyak kejadian2 yang menimpa antaranya gegaran yang berlaku disekitar Kuala lumpur,penang.ribut kuat yang berlaku,hujan batu dan sebagainya.Jadi renung2 kan.

Khamis, 17 September 2009

PERUTUSAN HARI RAYA AIDIL FITRI OLEH PRESIDEN PAS



klik untuk kejelasan image
depan.jpg dalam.jpg


Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.

Ramadhan Al Mubarak telah pergi meninggalkan kita, setelah kita berpuasa sebulan dalam bulan yang diberkati ini. Moga-moga Ramadhan yang baru sahaja berlalu itu telah mendidik diri kita menjadi orang-orang yang bertaqwa sebagaimana natijah serta hikmat puasa itu sendiri.


Tanda orang bertaqwa pula ialah kita menjadikan Al Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. sebagai panduan yang hakiki dalam kita melayari bahtera kehidupan yang penuh dengan cabaran ini. Ianya merangkumi pelbagai cabang kehidupan kita : bukan setakat makan-minum-pakaian yang halal semata-mata, tetapi juga cara untuk menguruskan rumahtangga, berhubung sesama manusia sebagai rumpun jiran tetangga dalam sebuah masyarakat, bahkan hinggalah kepada cara bernegara.


Bersempena dengan kedatangan bulan Syawal ini, marilah sama-sama kita membuktikan tarbiyah Ramadhan dengan kita terus istiqamah kepada panduan Al Quran dan Sunnah, marilah kita menguatkan persaudaraan di kalangan umat Islam, bermaafan dan berkasih sayang di antara satu sama lain, kunjung mengunjung dengan penuh tawadhuk dan berpandukan kepada akhlak Islam yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. Dengan buah taqwa ini jugalah ianya mengajar kita untuk menyelesaikan semua masalah dan perkara yang menjadi perbalahan di kalangan umat Islam khususnya dalam perkara politik yang menentukan dasar dan halatuju negara dengan panduan Al Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.


Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyampaikan ucapan “Eid Mubarak” kepada seluruh ahli dan penyokong serta saf kepimpinan Parti Islam SeMalaysia (PAS), dan juga seluruh rakyat beragama Islam di dalam negara kita ini tanpa mengira fahaman politik mereka. Marilah kita sama-sama bermaaf-maafan dan menjadikan Syawal ini sebagai titik tolak kepada keyakinan kita bahawa Al Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. adalah panduan kita yang hakiki dalam kehidupan kita ini.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.


Ikhlas,
Presiden PAS

Rabu, 16 September 2009

Yang baik disayangi yang jahat di.............................. lu fikir la sendiri


Pagi tadi dalam perjalanan penulis ke tempat kerja penulis tertarik dengan gambar yang penulis nampak di tepi jalan,ada yang boleh dijadikan pengajaran dari gambar-gambar tersebut,jadi anda nilailah sendiri.





















Isnin, 14 September 2009

XPDC DAKWAH DI WATER FRONT LUMUT
















Malam ahad baru-baru ini DPPKLumut bergabung dengan DPPK Bagan Datok telah mengadakan xpdc dakwah dilumut,program bermula dengan tahlil dan majlis berbuka puasa di surau Taman samudera,Dppk Bagan Datok diwakili oleh ketua pemuda berserta dengan beberapa org AJK,sementara Dppklumut pulak disertai oleh pemangku ketua pemuda dan jugak beberapa org Ajk.Setelah selesai sembahyang terawih dan bertaaruf maka kami pun bergerak ke Pekan lumut.Program ini bertujuan untuk mendekati golongan muda,memang ramai golongan-golongan ini apatah lagi pada malam minggu,biarpun bulan Ramadhan tetapi aktiviti2 santai tetap ada.

Jumaat, 11 September 2009

Inkues Beng Hock: Permohonan semakan SPRM ditolak

PETALING JAYA 10 Sept. - Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini menolak permohonan semakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap keputusan koroner bahawa keterangan seorang suspek, T. Sivanesan adalah relevan kepada inkues siasatan kematian Teoh Beng Hock.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datin Yeoh Wee Siam memutuskan demikian setelah mendapati Koroner Azmil Muntapha Abas tidak terkhilaf ataupun melakukan perkara yang tidak sah, tidak betul dan tidak wajar di sisi undang-undang ketika membenarkan Sivanesan memberi keterangan sebagai saksi.

Wee Siam yang bersidang di sini turut menolak permohonan Timbalan Pendakwa Raya, Manoj Kurup yang mewakili SPRM agar prosiding inkues ditangguhkan sementara menunggu rayuan terhadap keputusan itu di Mahkamah Rayuan.

Beliau sebaliknya memerintahkan agar Mahkamah Koroner Shah Alam mendengar prosiding inkues seperti biasa pada pukul 9 pagi esok.

Semalam, peguam Datuk Abdul Razak Musa yang mewakili SPRM memfailkan permohonan semakan terhadap perintah Azmil yang membenarkan Sivanesan yang pernah disoal siasat oleh SPRM Selangor lebih setahun lalu memberi keterangan pada prosiding inkues.

Azmil membenarkan permohonan peguam Gobind Singh Deo setelah koroner tersebut berpendapat keterangan Sivanesan adalah relevan dalam membantunya mengenal pasti punca kematian Setiausaha Politik Exco Selangor itu.

Namun belum sempat Manoj berhujah, peguam Karpal Singh dan Gobind yang mewakili keluarga Beng Hock mengemukakan bantahan awal dengan alasan permohonan itu perlu dikemukakan secara rasmi dan disokong oleh afidavit, selain mempertikaikan kehadiran Manoj.

Bantahan awal Karpal bagaimanapun ditolak kerana menurut Wee Siam, beliau telah meneliti nota prosiding kes tersebut.

Manoj dalam hujahannya menyifatkan keputusan Azmil bukan sahaja silap di sisi undang-undang malahan keterangan Sivanesan semata-mata hendak memburuk-burukkan dan mencemarkan imej SPRM.

Sehubungan itu, Manoj memohon Wee Siam menggunakan kuasa semakan yang ada untuk memadamkan keterangan Sivanesan dan juga gambar-gambar kecederaan lelaki itu yang didakwa disebabkan oleh kakitangan SPRM Selangor di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam.

Ketika membalas hujah, Gobind mendakwa, kakitangan SPRM yang menjadi saksi inkues tidak bercakap benar dan hanya menafikan berlakunya penderaan menyebabkannya terpaksa memanggil Sivanesan untuk memberi keterangan.

Inkues yang masuk hari ke-20 akan didengar di Mahkamah Koroner Shah Alam esok seperti arahan Mahkamah Tinggi.

Khamis, 10 September 2009

Bonus Raya 1Malaysia ? - Kita mesti sokongg..!!

Inilah gambaran BONUS-RAYA untuk kakitangan kerajaan yang diumumkan oleh 1Malaysia kelmarin. Ada yang terus mengucapkan, Alhamdulillah..inilah kebaikan kerajaan BN, kita mesti sokongg..! Dan ada juga yang mengucapkan, per ke jadah..bagi bonus berpilih-pilih plak ! Lagi di SINI.

(*) LHakim kata pulak,
- kenapa nama "bantuan khas"?? tak guna perkataan "bonus"????
- kenapa bagi pada kumpulan sokongan je...?? kenapa tak bagi pada semua???
- orang lain tak buat kerja ke...??? kumpulan sokongan je yang dok wat kerja ke???
- kumpulan sokongan saja ka yg ada beban yg perlu diringankan???
- kerajaan tak kaji ka pegawai sokongan yang bergred DG32 ke atas lebih besar gaji dari pegawai
gred DG41?
- cikgu2 gred DG41 di sekolah rendah paling kesian.. dengan majoriti guru di sekolah mendapat "bantuan raya" termasuk guru besar yang bergaji lebih besar...guru besaq buleh gelak tunjuk pungkok la kat depa

Didera sampai dua kali pengsan - Penolong pengurus syarikat swasta buat dakwaan malukan SPRM


KESAN kecederaan yang dialami oleh Sivanesan yang mendakwa dirinya didera oleh pegawai SPRM semasa ditahan di Shah Alam September tahun lalu.



SIVANESAN


SHAH ALAM - Saksi ke-20 inkues kematian Teoh Beng Hock, T. Sivanesan memberitahu Mahkamah Koroner di sini semalam bagaimana dia ditampar, ditendang di perut dan punggung serta disepak selepas dibawa ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di tingkat 14 Plaza Masalam pada 4 September tahun lalu.

Dia yang merupakan penolong pengurus sebuah syarikat swasta di Kuantan, Pahang dalam keterangan pada hari ke-19 prosiding inkues tersebut turut mendakwa dia disuruh membuka pakaian kecuali seluar dalam ketika siasatan dilakukan pada pukul 12 tengah malam hari sama.

"Saya dibawa ke SPRM oleh 10 hingga 15 pegawai SPRM dan apabila sampai di tingkat 14, saya nampak seorang pegawai tinggi berkaca mata sedang membalut sebatang aluminium dengan surat khabar.

"Lelaki berkaca mata itu kemudian meletak aluminium itu dan menampar pipi saya lima hingga enam kali sebelum menyuruh saya menandatangani surat tahanan.

"Bila saya enggan, dia kata saya keras kepala dan paksa saya tanggal baju hanya tinggal seluar dalam sebelum 10 pegawai SPRM lain menampar dan menendang saya serentak dalam keadaan kedua-dua tangan saya bergari ke belakang," katanya

Manjungcorner

Agak2 ada tak orang nak percaya dakwaan tersebut,kalaula UMNOGOK yang kena cepat2 depa ambik tindakan tapi bila orang yang menentang mereka depa buat tak tau ja,ini satu malaysia punya mangkuk ayun.PI MAMPOS LA UMNOGOK DAN NAJIB ALTANTUYA

Rabu, 9 September 2009

DS NIZAR : PROGRAM 09.09.09 @ MANJUNG

1. DS NIZAR HADIR BERSAMA YB LIM KIT SIANG
PADA 09.09.09 (RABU)
JAM 12.00 TGH
Upacara Perasmian Restaurant Michelin Star (YB Nga Kor Ming) berhampiran Pakar Perubatan Manjung.

2. Sumbangan Ramadhan kepada golongan yang kurang berkemampuan dan Miskin Kampung Telaga Nenas dan Kampung Teluk oleh Dato' Seri Ir Haji Mohamad Nizar bin Jamaluddin ADUN Pasir Panjang
Tarikh : 9 September 2009 (Rabu)
Tempat : Kampung Telaga Nenas, Ayer Tawar Perak.
Jam : 5.00 Petang
SUMBER : HAMIDUN - PK ADUN PASIR PANJANG

Selasa, 8 September 2009

Satu Malaysia

Inikah budaya yang cuba diterapkan oleh PM satu Malaysia kepada generasi muda,nampak macam dah x dak tandas dah nak melepaskan hajat,kepada mereka2 ini minta2 lah dikenakan bala oleh Allah s.w.t

Khamis, 27 Ogos 2009

SEKS : CHUA DIPECAT MCA

Majlis Presiden MCA lewat malam ini memecat Timbalan Presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berhubung skandal seks yang dihadapi bekas menteri itu awal tahun lalu.

Keputusan itu dicapai setelah ia bermesyuarat selama beberapa jam sejak 9 malam ini susulan syor yang dikemukakan oleh jawatankuasa disiplin yang menyiasat kes itu awal bulan ini.

Dalam sidang media di Wisma MCA kira-kira 9 malam ini, MCA memaklumkan beliau dikehendaki keluar mesyuarat majlis tersebut kerana ia ingin memutuskan tindakan terhadapnya.

Beliau sebelum itu hadir lebih kurang dua jam di mesyuarat Majlis Presiden MCA.

Tokoh yang dianggap pencabar utama Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat, Chua menambah, laporan jawatankuasa disiplin yang dihantar kepadanya jam 5.30 petang ini mendedahkan syor memecat beliau.

Kata Chua lagi, Majlis Presiden - yang masih bermesyuarat pada waktu ini - selalunya sekadar "cop getah" untuk meluluskan syor yang dibuat oleh jawatankuasa disiplin.

Beliau berharap "Ong akan tidur lena malam ini" selepas bekas menteri kesihatan itu dipecat.

Katanya, sejak pemilihan parti Oktober tahun lalu - yang menyaksikan kenaikan kembali Chua kepada jawatannya sekarang - Ong "melihatnya sebagai musuh yang paling ketat dan ancaman paling besar."

Awal bulan ini, jawatankuasa itu menyiasat aduan bahawa Chua telah mencemarkan imej parti selepas muncul dalam satu DVD yang menunjukkan beliau melakukan hubungan seks dengan seorang teman wanitanya.

Pengadu tersebut Eng Cheng Guan, yang juga pengerusi MCA bahagian Simpang Renggam, mendakwa insiden itu mencemarkan reputasi parti kedua terbesar dalam komponen BN itu.

Eng bagaimanapun menarik balik aduannya tetapi jawatankuasa disiplin meneruskan siasatan terhadap Chua.

Mesyuarat malam ini difahamkan diadakan secara tergesa-gesa, manakala akhbar Sin Chew Daily melaporkan Chua hanya dimaklumkan mengenainya pada kira-kira jam 4.30 petang semalam.

Sumber Malaysiakini

Rabu, 26 Ogos 2009

MB Kedah: Sultan perkenan lucut jawatan Mohd Radzhi

|

Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, berkenan melucutkan jawatan Exco Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lunas, Mohd Radzhi Salleh, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abd Razak.

Azizan berkata, Sultan Abdul Halim turut berkenan melantik Adun Kulim, Lim Soo Nee, sebagai pengganti Mohd Radzhi bagi jawatan Exco Pelancongan, Pembangunan Masyarakat Dan Sumber Tenaga Manusia.

Sebelum itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Lunas, Mohammad Radzhi Salleh yang mengumumkan keluar dari PKR dan menjadi ahli bebas.

Akibat daripada itu, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abd Razak telah mengadap Sultan Kedah untuk mendapat perkenan supaya jawatan Mohd Radzhi Salleh sebagai Exco Pelancongan, Pembangunan Masyarakat Dan Sumber Tenaga Manusia dulucutkan.Masyarakat Dan Sumber Tenaga Manusia

PAS KEKAL DI PERMATANG PASIR


PAS - 9618

BN - 5067

MAJORITI - 4551

Syukur Alhamdulillah,atas ni'mat kemenangan.

Tahniah YB. Ust Salleh Man.

Terima kasih buat pengundi-pengundi.

Syabas buat seluruh jentera Pas dan Pakatan Rakyat dari seluruh negara yang bertungkus-lumus bagi memastikan kemenangan ini.

Kejayaan ini terlalu amat manis untuk dikecapi.

Ni'mat dan Barakah bulan Ramadan.

Permatang Pasir Kesinambungan Badar el-Kubra.


-Nur12-

Selasa, 25 Ogos 2009

Maaf YB Zul... Afidavit Pembelaan YB Lunas Irrelevent!

Kagum juga membaca tulisan Sdr kita Zulkifli Nordin membuat pembelaan kepada YB Lunas yang memilih keluar parti dan menyokong Najib. maklumlah Peguambela & Peguamcara, kerjanya mencari sudut yang sesuai untuk membuat pembelaan. Saya tak salahkan Sdr Zul kerana itulah sudut yang dia nampak, atau sudut yang dibentangkan kepadanya oleh YB Lunas, dan diadun dengan pengalamannya sendiri menjadi MP Kulim.

Saya nampak mereka mempunyai persamaan iaitu kedua-duanya mendapat komplen dan rungutan yang banyak kerana tidak menjengok kawasan. YB Lunas tinggal di Jitra, Sdr Zul tinggal di Kuala Lumpur. Sejak akhir-akhir ini, memang YB Lunas kerap melawat kawasan, iaitu sejak dihebohkan dia membuat tuntutan perjalanan yang banyak, mencecah RM18 ribu sebulan, tetapi hanya lima kali membuat perjalanan ke kawasannya di Lunas. Mungkin juga dia ke sana tapi tak claim apa-apa. Adun-adun di sebelah kawasannya kerap komplen terpaksa cover Lunas kalau terjadi apa-apa bencana dan program masyarakat.

Sdr Zul pernah membuka pusat khidmat di Kulim, tetapi dilaporkan tutup sejak beberapa bulan dulu, signboard pun dah turun. Beliau lebih banyak di Kuala Lumpur, maklumlah Ahli Parlimen! Seingat saya, belum ada function negeri, majlis-majlis MB, Tuanku Sultan dan acara-acara besar yang disertai saudara Zul. Maaflah kalau saya silap dan tak nampak beliau hadir. Program terakhir kepimpinan PKR dan Wakil Rakyat PKR negeri bertemu MB pun beliau tak hadir.

Sdr Zul membangkitkan tiada peruntukan untuk berkhidmat kepada masyarakat, hanya mengharapkan elaun Adun dan MP. MP lain pun sama juga, tapi mereka menjaga kawasan dengan baik. Ala kadar! Bukan semua kerja MP meninjau kawasan kena duit! Ziarah, berjumpa, berdialog, membuat surat itu ini tak makan kos banyak, elaun MP 7-10 ribu sebulan tak habis untuk buat itu semua. Ada Wakil rakyat yang berkhidmat sebagai pembangkang zaman sebelum 2008, lagi dhaif, tapi khidmat mereka cemerlang. Tanyalah Adun dan MP PAS, bagaimana mereka survive.

Nak kata tak ada peruntukan langsung, itu mustahil! Adun ada peruntukan kecil tahunan RM100 ribu untuk bagi khemah, pinggan mangkuk, dan apa saja yang dalam kategori projek kecil (bukan insfrastruktur). Adun yang jadi Exco pula peruntukannya RM150 ribu setahun. YB Lunas dapat RM250 ribu kerana dia juga jadi Adun angkat Bukit Kayu Hitam. Peruntukan Kecil DUN Lunas tahun 2008 setelah dilanyak BN untuk pilihanraya berbaki RM30 ribu , dilonggokkan di pejabatnya sahaja, begitu juga di Bkt Kayu Hitam. Dah kira baik tu.... Musim raya, ada peruntukan khas, bulan puasa ada peruntukan untuk buat moreh di surau dan masjid. YB Lunas baru ambil peruntukan khas moreh RM10 ribu pada hari khamis lepas. YB Zul pun dapat RM7 ribu.

Saya bukan nak londehkan kawan-kawan, tapi kawan-kawan menulis kena tengok juga 'derita' yang dicipta YB Lunas sebelum dan selepas dia 'pergi' menyokong Najib. Bila sudah menyatakan sokongan terbuka kepada Najib dalam majlis membubarkan diri dari parti, apa lagi tanggapan yang boleh kita buat selain daripada dia sudah memusuhi kita? Apa yang direncana sepanjang menjadi Adun PKR, kenapa sering bertemu bekas MB (MK) di sini dan di KL. Kenapa tak dilapor kepada partinya, kerana pertemuan itu sangat besar ertinya bagi organisasi parti?

Kenapa melobi sehingga saat akhir untuk menarik 4 lagi menyeberang jambatan. Apa susah payah kawan-kawan lain mengepung dan menahan 'onar' yang dibawanya. Kenapa berkawan baik, berbincang hingga tengah malam dengan 'musuh-musuh' yang saban hari mencipta berita memburukkan kerajaan negeri? Bagi saya, sudah lama dia menari raggae dalam irama zapin, cuma Sdr Zul tidak sedar atau tidak ambil tahu. Maklumlah, Ahli Parlimen!

Jika Zul katakan dia berjiwa besar untuk melihat penyatuan melayu, duduk berbincang untuk kepentingan ummat, kena dia sahaja seorang diri membuat pertemuan tertutup di Kelab Cinta Sayang, dan di Kuala Lumpur? Kenapa diajak pula adun-adun PKR untuk berjumpa MK secara senyap-senyap? Kenapa tidak aturkan sahaja pertemuan atas nama parti, atau sekurang-kurangnya dua tida orang yang ada kuasa membuat perubahan atas nama perpaduan?

Nak dikatakan pejuang melayu tulen, jauh sekali. Sewaktu kes babi tempoh hari, orang cina marahkan kerajaan, terutama DAP, hingga ditimbulkan isu perkauman... dia diam sahaja, tiba-tiba dia pula memilih untuk melobi Adun PKR menyertai BN atas 'power blog' yang cuba dikepalainya... menyokong siapa yang mereka suka, hijau atau biru...

Teruk juga PKR hingga DSAI memanggil pertemuan khas di Yayasan Aman, Pananti. Hinggakan YB Sidam yang mempertahankan tindakan kerajaan PR dipanggil Mohamad Tan Chau Kang bin Abdullah.! Bersungguh-sungguh benar dia bekerja untuk menjayakan rencana ini. Zul mana tahu...dia di Kuala Lumpur makan nasi Lamb Mandy di Rausha, Ampang.
Zul tak payah mintak dia menoleh sejenak kepada PAS, kerana PAS baginya lebih teruk dari Yahudi...ini ungkapannya dalam 'kekalutan' kes Arumugam melepaskan jawatan tempoh hari ... YB MP Kuala Kedah boleh sahkan. saya tak akan lupakan kalimah itu! Dalam kes Arumugam, dia katakan kepada saya petualang yang merosakkan melayu di Kedah sudah berambus ... sekarang siapa petualang? Aru masih berkerja kuat untuk PKR dengan macam-macam program. Melepaskan jawatan Adun dan Exco dengan segala kemudahannya, bukan perkara kecil..kini dia menganggur! YB Lunas pulak pelik, keluar parti tapi nak jadi Exco lagi... takkan nak kata dia lebih baik daripada Aru?

Bagi kawan-kawan yang diamanahkan menjaga kestabilan kerajaan, derita yang dihadapi untuk menghadapi karenah YB Lunas terlalu pedih untuk diubati dengan hal-hal yang ditimbulkan oleh Sdr Zul dalam 'afidavit' pembelaan kes YB Lunas keluar PKR sokong Najib! Irrelevent!!!...... kata hakim coklat hacks..[kedahlanie]

Muhammad Sanusi Md Nor
setpol MB Kedah.

Sebat Kartika kecoh

Oleh Mohd Feroz Abu Bakar, Irwan Shafrizan Ismail dan Yusliza Yakimir Abd Talib
bhnews@bharian.com.my


9.25 pagi: KARTIKA diiringi keluar dari rumahnya di Kampung Jawang dekat Sungai Siput oleh pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang menaiki van untuk dibawa ke Penjara Kajang untuk menjalani hukuman rotan.

Van Jaip bawa model ke Penjara Kajang patah balik selepas bergerak kira-kira 200 meter

SUNGAI SIPUT: Keputusan mengejut Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) menangguhkan hukuman sebat terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno kerana kesalahan meminum arak yang sepatutnya dilaksanakan minggu ini menimbulkan kekecohan di rumah bapanya di sini semalam, selepas model sambilan itu berkeras mahu dibawa ke Penjara Wanita Kajang untuk menjalani hukuman.

Kekecohan berlaku kerana Kartika Sari enggan keluar daripada van Jaip yang hanya bergerak sejauh 200 meter dari rumahnya di Kampung Jawang Utara, di sini, manakala bapanya, Shukarno Mutalib enggan menerimanya apabila pegawai Jaip menyerahkan semula anaknya.

Ketika pegawai Jaip berunding dengan bapanya, Kartika Sari duduk dalam van selama kira-kira sejam mulai jam 9.25 pagi sehingga jam 10.30 pagi sambil diperhatikan ramai penduduk kampung yang sebelum itu mengadakan solat hajat memohon wanita itu tabah menghadapi hukumannya.

komen manjungcorner :

Kenapa bila hukuman nak dijalankan baru ada kekecohan,hukuman sebat ditunda kerana diarahkan oleh peguam negara,dan JAIP sendiri tidak tahu mengenainya.Harian bin Ajaib,pihak yang bertanggungjawab sendiri tidak tahu menahu,pasti ada udang disebalik mee,apa2 pun bak kata Nabil LU PIKIAQ LA SENDIRI.MC rasa la depa takut rakyat nak hukum hudud diadakan kot,2 yang depa pakat ketaq lutut.


Selamat mengundi


Kurang 3 jam dari sekarang kesemua peti undi Dun Permatang Pasir akan dibuka bagi membolehkan lebih 20 ribu pengundi untuk membuang undi masing-masing.

Setelah 8 hari berkempen,tentunya setiap parti yang bertanding sudah ada perkiraan tersendiri.Bagi Pas sebagaimana yang diluahkan Dato Mahfuz Omar,Pengarah Jentera bagi pilihanraya kecil ini,bahawa congakan keputusan undian sudah berada dalam 'kocek'nya."Cukup bagi Pas,walau pun menang dengan 1 undi" katanya.Kata-katanya ini mempunyai maknanya yang tersendiri.

Keputusan dijangka diumum seawal jam 8 malam ini.Apakah pengundi-pengundi Permatang Pasir akan terpengaruh dengan janji-janji retorik pembangunan oleh BN?Janji untuk dianak emaskan oleh Muhyiddin Yasin?

Apa pun setiap pengundi tentunya telah mempunyai pilihan masing-masing.

Tidak semua berpeluang mengundi dibulan Ramadan,bulan yang mulia.Dppkl dengan ini ingin merayu buat kali terakhir,di atas semangat Badar el-Kubra,sebelum anda tiba di meja undian,sudilah kiranya tuan-puan menggunakan peluang 'keemasan' ini untuk memisahkan antara hak dan batil.Persetankan janji-janji retorik penbangunan.Biarlah Be End dengan pembangunan mereka.

Kita ada Allah.Kita ada Rasul.Mengundilah atas nama Allah dan kerana Allah Taala.mengundilah atas nama kebenaran.Takbir

Selamat mengundi.

Isnin, 24 Ogos 2009

Hormatilah Ramadhan

Pagi tadi semasa penulis nak pi kegha,penulis tengok ada dua tiga kedai makan dah bukak(kedai mamak)dan dah adapun pengunjungnya walaupun diawai pagi.Xtau pulak la orang bukan islam yang pi beli tapi apa yang penulis nampak dengan mata kepala.depa ni org melayu.?????.Kenapa masih ada lagi golongan2 yang x paham bahasa,bila dah melayu dan beragama Islam maka Wajiblah berpuasa dibulan ramadhan,x cukupkah lagi selama sebelas bulan dok melantak disiang hari (bahasa kasar )Allah wajibkan cuma sebulan ja berpuasa 2 pun boleh makan apabila terbenam matahari bukan x boleh makan terus.Cubalah hormati perintah Allah ni,jangan dok fikiaq diri sendiri saja,kita semua akan menghadap Allah suatu hari nanti,apa jawapan kita kalau disoal diakhirat kelak.Apa yang penulis kesal baru 3 hari kita berpuasa,x kan gastrik dah mai dah kot,penulis pun ada gastrik jugak tapi x da la nak makan lagi pagi2 ni,ada jugak yang p beli makanan pakai staf car,ni lagi haru ikut jalan belakang tapi x depa x perasan walaupun jalan belakang tapi Allah nampak.

katak oh katak


















Nampaknya budaya melompat dikalangan adun jadi lagi,semalam seorang lagi adun dari PKR telah mengisytihar keluar parti dan jadi adun bebas,apa dah jadi.UBN kalau pun nak tumbangkan Pakatan Rakyat jadilah gentelman sikit jangan guna cara macam ni.Dulu bila ada ura2 ada dikalangan adun BN nak melompat ramai dikalangan pengampu parti dan pimpinan beriya2 supaya digubal undang2 untuk menghalang dari Adun ataupun ahli Parlimen melompat,tapi bila kena kat pakatan rakyat masing2 buat muka toya saja,memang la patut Tuk guru nik aziz Kata UMNO CELAKA.cuba hangpa tengok gambar depa bertiga ni,macam nak sama la muka depa,perangai pun lebih kurang ja.


TAZKIRAH RAMADHAN. APA ADA DENGAN TAMAR



Buah Tamar atau dikenali sebagai buah Kurma adalah sejenis buah yang banyak khasiatnya. Oleh sebab itu Allah s.w.t telah memerintahkan Maryam untuk mengoyangkan pohon Tamar supaya buahnya gugur untuk dimakan oleh Maryam semasa beliau hendak melahirkan Nabi Isa. Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan daripada Saad bin Abi Waqas : " Sesiapa yang makan tujuh biji Tamar A'jwah maka sihir dan racun tidak dapat memudharatkannya."Tidak ada yang lebih baik dari Tamar sebagai makanan dan ubat kepada perempuan yang hamil. Antara kelebihan yang Allah s.w.t berikan kepada buah Tamar ialah:

* Memberi kekuatan kepada urat dan anggota badan.
* Melambatkan proses penuaan lebih-lebih lagi sekiranya diminum dengan susu.
* Khasiat yang ada pada buah Tamar lebih baik daripada daging dan tiga kali ganda daripada ikan.
* Mujarab untuk mereka yang menghadapi masalah kurang darah dan sakit dada.
* Jika diminum dalam bentuk jus maka ia sangat baik bagi kanak-kanak,orang tua,ahli sukan,buruh dan perempuan hamil.
* Menambahkan berat badan bayi.
* Menjaga kelembapan mata, menambah kilauan mata, mencegah biji mata daripada terkeluar, mencegah daripada terjadinya selaput mata dan menguatkan penglihatan.
* Menguatkan pendengaran.
* Mengurangkan gementar dan menambahkan ketenangan jiwa jika dimakan diwaktu pagi bersama susu.
* Melembutkan saluran darah serta mengekalkan kelembapan organ penghadzam yang mencegah daripada pendarahan.
* Menguatkan daya pemikiran.
* Mempercepatkan proses penghadzaman.
* Menguatkan tenaga batin dan mencergaskan badan.
* Melawaskan buang air kecil, membersih hati, mencuci buah pinggang, mengubati batuk,mengimbang kadar asid di dalam darah.
* Menguatkan rahim bagi ibu yang sedang hamil.
* Memudahkan ibu bersalin dan mengurangkan tumpah darah ketika bersalin.
* Membersih racun dalam darah.
* Membunuh cacing di dalam perut.
* Mempunyai kadar serat yang tinggi.
* Memberi tenaga yang segera selepas berbuka.

Ayid>>>> Bulan Ramadhan ini kena buat tazkirah sikit


Posted: by Saidi



Sumber:
www.55a.net

Jumaat, 21 Ogos 2009

Selamat datang Ramadhan

Esok seluruh umat islam akan mula berpuasa,semoga ramadhan kali ini lebih baik penghayatannya dari tahun2 sebelumnya,penulis berharap marilah bersama2 kita menyempurnakan ibadah tersebut dan penulis berharap agar dikurniakan Allah tubuh badan yang sihat bagi menghabiskan sebulan penuh.Bagi yang tidak mampu berpuasa hormatilah orang yang berpuasa,jangan di tunjuk kelemahan diri.

Khamis, 20 Ogos 2009

kembali menulis

Alhamdulillah setelah seminggu bercuti panjang,hari ni start kerja semula.cuti dalam erti kata x dok kat ofis,tapi bawak member kepada member yang berkerja kt oman.Dia minta tolong penulis bawak kawan dia yang baru kawin bercuti kat malaysia.Ni kali pertama penulis berurusan dengan orang arab,mujurlah dia boleh berbahasa inggeris kalau x tak jenuh nak explain kat dia,walaupun dulu penulis bersekolah arab tapi oleh kerana lama dah x pratikkan jadi keras jugak lidah nak pratis balik.Apa yang pasti berurusan dengan depa memang banyak kerenah.pening jugak kepala tapi bila memikirkan kawan dah minta tolong jadi simpan sajalah perasaan.seminggu kat kl bila balik rasa macam nak deman pun ada,maklumlah sekarang kan musim virus risau la jugak tapi bertawakal ja lah.Sekarang ni kat kl memang musim pak arab datang melancong mungkin sebab malaysia barang murah kot.macam pak arab dari oman ni lah duit dia 1 riyal oman bersamaan dengan 8.9 ringgit malaysia,banyak 2.bawak RO 1000 x abis shopping oooo.macam 2 lah kalau negara dah kaya raya,dollar amerika pun x boleh lawan.kaya memang kaya tapi sifat kedekut tetap ada,2 dah jadi lumrah manusia bila dah kaya rasa sayang nak belanja duit 2,waktu sakit baru teringat nak buat macam2 tapi dah terlambat.apa2 pun penulis dapat pengalaman berharga berurusan dengan orang asing,nak tau try la tengok.

Selasa, 4 Ogos 2009

Kali pertama tapi bukan pulak yang terakhir

Alhamdulillah,Allah memberi kesempatan dan kekuatan kepada penulis untuk sama-sama hadir Ke Perhimpunan mansuhkan ISA,biarpun penulis sebelum ini adalah seorang tentera tetapi gementar dan risau tetap ada kerana memikirkan risiko apabila berhadapan dengan Puak2 Polis dan Fru,penulis bergerak dari Lumut bersama-sama pemuda dan jugak AJk DPPKL berkonvoi 3 buah kereta.pada mulanaya kami bercadang nak meninggalkan kereta kami di sg.buluh ataupun batu caves sebab berita yang penulis dapat dari adik penulis menyatakan bahawa semua jalan masuk ke Kuala lumpur telah ditutup,jadi kami bersepakat untuk cuba masuk setakat yang boleh,dalam perjalanan memang ada sekatan oleh Polis tetapi alhmadulillah semuanya lepas,selepas berhenti makan kami meneruskan perjalanan,saudara walif iaitu salah seorang yang kena tangkap merupakan org KL jadi kami biarkan beliau yang mengemudi perjalanan kami,terlelap seketika bila terjaga saja kami sudah berada di penchala link,jadi penulis rasa tiada masalah untuk kami sampai ke masjid negara memandangkan jalan semua clear.

Kami tiba di masjid negara kira-kira jam 3 pagi,kesempatan digunakan sementara menunggu subuh untuk melelapkan mata,setelah menunaikan solat subuh kami mengambil keputusan untuk bersarapan terlebih dahulu sebelum mandi dan sebagainya,pagi 2 penulis pekena mee sup di medan selera yang terletak berdekatan pintu masuk ke Bukit Aman yang tak pernah aman.setelah masing-masing kenyang kami pun balik semula kemasjid negara,ketika itu sudah kelihatan ramai peserta yang hadir,kami berdoa semoga perhimpunan pada hari ini akan mencapai sasaran.

Tiba masa untuk mandi.terpaksa beratur panjang pasai orang dah ramai,segar bila dah kena air,abis saja bersiap dah tak tau nak buat apa.penulis dan seorang sahabat bercadang nak keluar cari surat khabar,tapi penulis mula rasa tak sedap hati sebab polis dah ramai berlegar-legar disekitar masjid,hairan jugak sebab perarakan start pukui dua.jalan pulak semua telah disekat macamana nak keluar,sb pun dah mula datang meronda tiba-tiba kedengaran pengumuman dari dalam masjid mengarahkan semua jemaah yang berada dalam masjid supaya bersurai,dan meninggalkan kawasan masjid.Dan telah ada tangkapan yang dilakukan oleh polis.

Demo ISA 1 ogos 2009

Penyelaras program sedang membaca doa memohon pertolongan dari Allah
tengah berbincang strategi
masing-masing dok mamai lagi
baju ISA
isi perut sebelum memulakan aktiviti
sahabat yang merasa tidur dalam lokap,Takbir
nur12 sedang makan nasi lemak(sat gi nk p berjuang pulak )
awal pagi lagi puak2 ni dah meronda
dok melepak mengisi masa lapang
muslimat pun ikut serta,memang bersemangat betui depa ni
pakcik ni awai2 lagi dah lilit kain ISA kat kepala
suasana tenang di masjid negara
suasana di Pertama kompleks pada pukul 11 lebih (masing2 dok standby)
Keadaan masih terkawal ( Dihadapan Sogo )
orang ramai mula membanjiri sogo
Belum mula lagi demo dah ada yang kena tangkap
K.L dipenuhi dengan Polis
Dikepung di dalam Komplek sogo
suasana sesak dalam sogo
antara hardcore yang kena tangkap
Atas kesalahan apa mereka ni ditangkap
Hidup,hidup,hidup rakyat
dihalang untuk berdemontrasi
bermula la program Demo mansuhkan ISA
mendengar amanat dari pimpinan

sapa kata yang berdemo hanya orang melayu saja,india cina semua ada
angkara siapakah ini
bergambar untuk kenangan
mengisi perut selepas sehari suntuk berdemo



sempat lagi berposing bersama blogger NUR12 selepas disembur dengan water canon,pedih wooooo

K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712