Selasa, 8 Jun 2010

Sepakat rujuk Israel ke ICC




NAJIB membentangkan usul khas mengutuk tindakan komando Israel menyerang kapal Mavi Marmara pada sidang Dewan Rakyat di Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Malaysia menggesa negara-negara dunia sepakat membawa usul kepada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk merujuk perbuatan ganas rejim Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

Gesaan itu terkandung dalam usul yang dibentang di Dewan Rakyat semalam oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Usul yang mengandungi 15 ketetapan itu mencadangkan antara lain keganasan Israel menyerang kapal Mavi Marma ra yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza pada 31 Mei lalu dirujuk kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).


Khamis, 24 Disember 2009

Perjumpaan blogger dan pimpinan kawasan lumut

Bertempat di Kedai Air kelapa abg wan,pertemuan kali ke-2 secara santai mendapat sambutan walaupun beberapa orang blogger dari lumut tidak dapat hadir kerana mempunyai komitmen yang lebih mustahak,antara blogger yang hadir pada hari tersebut ialah Habluminannnas,pejuang muda,infosendiri,n51 pasir panjang,manjungcorner/ex-lynxcrew serta kelab penyokong pas.Pimpinan yang hadir pulak ialah YDP,ketua penerangan serta kepimpinan dari angkatan muda keadilan dan cabang keadilan kaw lumut.






Jumaat, 30 Oktober 2009

Mencari penyelesaian

Salam semua,sebelum saya tulis dengan lebih panjang lebar lagi,saya memohon kemaafan sekiranya kenyataan saya akan menimbulkan rasa kurang senang dikalangan penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat ataupun sesiapa saja,bukan bertujuan untuk membuka pekung didada tetapi saya sayangkan Parti saya.Saya memang dilahirkan dikalangan keluarga yang menyokong pas,bersekolah yang mudirnya adalah calon pas dan memasuki tenterapun dalam jiwa yang masih Pas dan sekarang setelah berhenti dari tentera lagi bertambah sayang kepada Parti Pas.Ini adalah rasa hati saya yang saya rasa sudah sampai masanya saya luahkan setelah saya sendiri terlibat di dalam saf pemuda yang mana sebelum ini saya berada dikelompok cawangan sahaja.Apa yang berlaku baru2 ini menyedarkan saya perlunya kita sebagai Jemaah Islam di dalam parti yang bersandarkan Al-Quran dan sunnah sebagai Panduan perjuangan membuat persediaan untuk tidak bergantung 100% kepada parti lain kerana apa saya berkata sedemikian,pandangan saya berdasarkan permerhatian saya kita telah cuba untuk bergerak bersama2 pakatan rakyat tetapi selama ini kita yang banyak berkorban demi kawan2 pakatan rakyat,kita korban kan kerusi kita korbankan tenaga kita bertolak ansur demi kawan2 tetapi hasilnya kita dipijak dalam kita tidak sedar,seperti mana yang berlaku sebelum perasmian pakatan rakyat baru2 ini,bagi saya tidak langsung menunjuk yang program tersebut untuk pakatan rakyat,bukan nak mengungkit tetapi itulah hakikat yang sebenarnya yang perlu kita telan dan hisab bersama2.Sebagai pemuda saya memang kecewa dengan keadaan tersebut,kita beriya2 tetapi disebelah piahk yang lain seolah2 tiada apa2.Sebelum ini artikel dari OtaiManjung menyentak kita yang membacanya,tetapi memang itulah yang perlukan kita terima.Terlalu banyak pujian itu yang menyebabkan kita berada dalam mimpi yang indah,masing2 dok ingat zon selesa saja.Kita mesti keluar dari zon tersebut sekarang lihat disekeliling kita,mana pergi kawan-kawan dari kaum cina dan india,berapa kerat yang masih bersama kita.Sebab apa mereka pelan2 lari meninggalkan kita yang masih angkuh dengan jawatan yang diamanahkan oleh Allah.Ada dikalangan mereka yang di atas memandang kelab penyokong pas (KPP) tidak menguntungkan.Sedarlah kita bahawa untuk jadi yang terbaik kita perlu masuk ke dalam semua kaum bukan dok berangan saja.

Bahana 1 Malaysia

Semalam penulis ada komen pasai kereta melebihi 10 tahun kena menjalani pemeriksaan puspakom bila nak renew cukai jalan,pagi ni ramai yang bagi respon termasuklah dikalangan orang2 surat khabar,cuma bunyinya x la keras macam sesetengah orang,tetapi hakikatnya mana slogan yang di war-warkan sebelum ini yang kebajikan rakyat diutamakan,kalau lah mcm ni bukan rakyat dah yang diutamakan tetapi puak2 yang terlibat dalam puspakom,dah la sekarang ni insuran dah x dak yang murah tambah pulak dengan beban baru pulak,bagi orang lain penulis x tau la kot2 Rm40 2 kecil tapi bagi penulis itu dah kira membebankan,kalau pi sekali lulus x pa la tapi kalau x lulus kena ulang pi lagi,dengar ceta pulak puak2 ni memang banyak kerenah.mana dengan buang masa menunggu.Puak2 menteri dalam kabinet haram jadah 2 x pikiaq ka semua 2.Rakyat kat bawah kena macam2 bayaran 2 pun x cukup2 lagi ka.Kepada rakyat semua tengoklah pemimpin2 yang hangpa kata dok bela rakyat tapi ni lah hasil yang anda semua bangga2 kan.lagi cekik hangpa ada la.Dok kata bela rupanya depa liwat hangpa kot belakang.Hah macamana sekarang ada rasa sedap kena liwat.MAMPOS UMNOGEK.

Kos baru untuk kenderaan lama - Hampir dua juta kenderaan lama wajib jalani pemeriksaan Puspakom


SEORANG peniaga di Kuala Terengganu, Mansor Chik mengeluh kerana terpaksa berbelanja lebih untuk pemeriksaan di Puspakom tahun depan walaupun kereta Proton Saga keluaran 1992 miliknya didakwa masih dalam keadaan baik.


KUALA LUMPUR - Berkuat kuasa 1 Januari 2010, semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun atau lebih diwajibkan menjalani pemeriksaan komprehensif tahunan ekoran kajian semula Dasar Automotif Nasional (DAN) yang diumumkan semalam.

Ia mensyaratkan kelulusan daripada Puspakom Sdn. Bhd. sebelum pemilik boleh memperbaharui cukai jalan.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, tindakan tersebut adalah langkah awal pelaksanaan sepenuhnya Dasar Tempoh Jangka Hayat (ELV).

Menurut beliau, pelan ELV akan dirangka oleh Kementerian Pengangkutan.

Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.

Mengikut rekod Jabatan Pengangkutan Jalan, jumlah kenderaan persendirian yang berdaftar dan berusia 10 tahun ke atas ialah sebanyak 2.7 juta buah.

"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini," katanya pada sidang media yang turut dihadiri timbalannya, Datuk Mukhriz Mahathir dan Ketua Setiausaha kementerian itu, Tan Sri Abdul Rahman Mamat semalam

Oleh JOHANNA A. SOBREY
johanna.sobrey@kosmo.com.my

komen:
Inilah akibatnya bila rakyat pilih perompak dan pencuri jadi pemimpin,dah la kena cukai macam2 ni nak kena keluar duit buat pemeriksaan kat puspakom, mana dengan insuran mahal, cukai jalan lagi ni pulak tambah satu lagi kos.Depa dok ingat semua rakyat mampu pakai kereta baru kot,memang celaka betui la najaib altantuya,buat benda2 yang menyusahkan rakyat bukannya nak fikir bagi rakyat senang.Boleh mampos rakyat lama2 dok macam ni,lagi negara maju lagi kena banyak kena keluar duit.Senang ceta kita pakat jual keta naik bas baru puas hati.

Selasa, 27 Oktober 2009

Sembilan tahun guna air perigi


Nawi menunjukkan paip yang tidak berfungsi di Kampung Kalai, Jeli semalam.


JELI - Penduduk Kampung Gunung Reng dan Kampung Kalai di sini menggesa kerajaan negeri agar meninjau permasalahan yang dihadapi mereka yang terpaksa menggunakan air perigi sejak sembilan tahun lalu.

Puncanya kerana bekalan air bersih yang disalurkan ke kampung itu kerap mengalami gangguan ekoran tekanan air rendah walaupun masalah itu telah diadukan kepada Syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB).

Lebih mengecewakan lagi apabila mereka terpaksa menjelaskan bil air setiap bulan walaupun tidak mendapat bekalan air dengan sempurna.

"Jika bekalan disalurkan dengan baik pada setiap masa, penduduk tiada halangan membayarnya," kata seorang penduduk Kampung Gunung Reng, Mat Jusuh Sulaiman, 65.

Katanya, dia terpaksa memunggah air perigi yang terletak sejauh 500 meter dari rumahnya untuk kegunaan harian.

Oleh SAMSUL BAHARI MOHAMED
berita@kosmo.com.my

Rabu, 21 Oktober 2009

Ayat al-Quran pada kulit bayi




SEBAHAGIAN ayat al-Quran pada kulit Ali.


MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.


MADINA mendukung anaknya, Ali.


Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.


SEPOTONG ayat al-Quran pada peha Ali.


Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi

Lagi peristiwa sejadah berdiri



MURID-MURID dan penduduk kampung melihat kejadian sejadah berdiri di surau SK Tok Sangkut, Repek, Pasir Mas semalam.


PASIR MAS - Warga Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Sangkut, Repek dekat sini gempar apabila 35 helai sejadah yang berada di dalam surau sekolah berkenaan didapati berdiri.

Mereka mendakwa, bentuk sejadah itu kelihatan seolah-olah lelaki dan wanita sedang menunaikan sembahyang dan berada dalam keadaan duduk antara dua sujud.

Sejadah-sejadah tersebut juga seperti sedang berjemaah dengan sehelai daripadanya seolah-olah menjadi imam dan diikuti dengan 15 helai di ruang sembahyang lelaki dan 19 helai lagi di ruang sembahyang wanita.

Kejadian tersebut disedari kira-kira pukul 10.55 pagi oleh seorang pelajar tahun dua, Nurul Huda Mat Jali, 8, yang sedang mengikuti kelas pemulihan bersama beberapa pelajar lain di pondok berhampiran surau berkenaan.

"Saya secara tidak sengaja ternampak sejadah seperti sedang bersembahyang melalui celah pintu. Saya beritahu kawan dan dia memaklumkan kepada guru," katanya ketika ditemui semalam.

Sementara itu, guru terbabit, Adnan Abdullah, 37, berkata, dia terkejut apabila melihat sejadah-sejadah tersebut berada dalam keadaan berdiri dan seolah-olah menunaikan sembahyang secara berjemaah.

"Keadaan sejadah tersebut seperti berada dalam saf sembahyang, ada yang tinggi dan rendah seperti jemaah dewasa bersama jemaah kanak-kanak," ujarnya.

Rabu, 7 Oktober 2009

Undi Pos



Sehari dua ni tajuk di atas menjadi perbincangan panas dikalangan Para pemimpin tak kira samaada Pakatan Rakyat ataupun UMNONGOK,sebabnya pilihanraya kat Bagan Pinang,sudah tentulah Puak2 UMNONGOK seronok undi pos dikekalkan sebab dah tentu undi2 tersebut dimanipulasikan oleh mereka.Hari ni MC nak cerita sikitlah pengalaman MC tentang undi pos ni sebab MC adalah bekas tentera,tapi bukan la pencen.Dalam tentera MC pernah 2 kali mengundi,sebenarnya kalau nak diikutkan banyak dikalangan anggota tentera mengundi pembangkang tetapi bila time pengiraan undi dah tentu undi2 tersebut akan beralih arah(faham2 je lah)Bila dah tamat perkhidmatan dalam tentera MC pi la daftar mengundi sebagai orang awam, yang paling mengejutkan nama MC masih lagi ada dalam senarai undi pos maknanya kalau la MC x pi daftar maka selama-lamanya nama MC akan terus berada dalam undi pos,alasan yang digunakan oleh pihak terbabit x cukup kakitangan untuk up date nama2 tentera yang berhenti ataupun pencen.Dalam pejabat MC ramai dikalangan kami adalah yang pencen tentera dan bila ditanya depa dah daftar pengundi atau belum,jawapan mereka belum lagi dan depa kata x payah lah daftar mereka sokong jugak pakatan rakyat,ini lah yang payah.Nama2 mereka ini kalau x p daftar mesti ada lagi dalam senarai undi pos dan boleh lah dipangkah oleh pihak2 berkenaan.Boleh check kalau x percaya.Itulah realiti sebenarnya.Gambar di atas jadi contah,beliau dah bersara hampir 6 bulan tapi nama beliau masih ada lagi dalam undi pos.

Isnin, 5 Oktober 2009

Abdul Azeez masuk hospital akibat ditumbuk




ABDUL AZEEZ menunjukkan laporan polis mengenai kes beliau dipukul di Hospital Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini sejak kelmarin setelah cedera di muka, leher dan tengkuk ekoran insiden ditumbuk dipercayai penyokong parti pembangkang.

Abdul Azeez ketika ditemui pemberita semalam berkata, insiden yang berlaku pada hari penamaan calon Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang, Negeri Sembilan kelmarin menyebabkan beliau muntah-muntah serta hampir pengsan sebaik tiba di rumahnya di sini.

"Pada hari kejadian selepas solat Maghrib, saya rasa tak sedap badan dan muntah-muntah. Rakan saya yang juga seorang doktor kemudian menasihatkan saya untuk pergi ke hospital.

"Doktor telah menjalankan ujian menggunakan mesin pengimbas x-ray. Saya sukar untuk menoleh ke kiri atau ke kanan selain kedua-dua tangan turut terasa kebas," ceritanya ketika ditemui Wad Otopedik HKL di sini semalam.

Jelas Abdul Azeez, laporan x-ray mendapati, beliau mengalami kecederaan pada bahagian tisu di bahagian tengkuk tetapi bernasib baik tidak mengalami sebarang keretakan atau patah tulang



Oleh SAIFUL AFFENDY SAPRAN
saiful.sapran@kosmo.com.my

MC kagum betui dengan orang yang tumbuk ketua mat rempit ni,selepas dua tiga hari kena tumbuk( katanya) baru terasa sakit dan terus masuk hospital,ilmu apa yang dia pakai sampai teruk si ketua mat rempit 2 kena,hairan betui MC,apa2 pun memang baguih betui lakonan beliau layak dapat dapat anugerah pelakon pelakon tamil terbaik.


K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712