Isnin, 11 Mei 2009

TAHNIAH DATUK SERI IR HJ.NIZAR (MB PERAK)


Sekalung ucapan tahniah kepada DS Ir Hj.Nizar kerana kesungguhan DS mempertahankan hak seluruh rakyat Perak dari terus dilacurkan oleh UBN.Istiqamah DS amat Penulis kagumi.Bukan sebarangan orang mampu untuk menghadapi fitnah dan tohmahan yang dilakukan oleh UBN haprak.Kalau x dak semangat juang yang tinggi pasti akan kecundang,namun kegigihan DS naik turun mahkamah ternyata menjadi kemenangan yang tak terfikir oleh UBN,Tahniah DS.Allahuakbar

NASIHAT TOK GURU NIK AZIZ

" Setelah kita menang di Perak kini Perak telah bertukar menjadi Emas buat Pakatan Rakyat, Kejahatan telah terbukti dan kebenaran telah menjelma. Saya menasihati agar yang beragama Islam untuk puasa sunat esok hari serta sembhyang Sunat Syukur 2 rakaat. Jangan terlalu gopoh dengan kemenangan ini"

Kenyataan Media ADUN Titi Serong

Ekoran dari keputusan mahkamah yang diumumkan petang tadi yang telah mengesahkan kedudukan YAB. Dato' Seri Ir. Hj. Muhammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak. Hakim juga telah menolak permohonan pihak Zambry supaya keputusan itu ditangguhkan.

Dengan ini saya suka mengeluarkan beberapa kenyataan yang berkaitan dengan keputusan itu.

1. Semua penyokong Pakatan Rakyat khususnya yang beragama Islam mestilah melahirkan kesyukuran kepada Allah dengan kemenangan ini dengan mematuhi saranan Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat supaya berpuasa esok hari dengan diserta mengadakan solat sunat 2 rakaat dan sujud syukur.

2. Semua pihak mestilah bertenang setelah menerima keputusan ini dan mematuhi segala keputusan yang ditetapkan oleh Mahkamah. Kepada semua penyokong Pakatan Rakyat saya merayu supaya mengelakkan diri dari provokasi pihak musuh politik kita dalam suasana sekarang. Seperti pesan Tok Guru "jangan gopoh dalam melakukan suatu tindakan".

3. Penegasan saya nyatakan di sini bahawa Pimpinan BN dan penyokongnya perlu menghormati keputusan mahkamah pada hari ini. kepada Dr.Zambry segeralah keluar dari bangunan Pejabat menteri Besar perak hasil kudera yang pernah anda lakukan.

4. Pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat peringkat pusat dan Negeri Perak diminta untuk mengadakan mesyuarat dengan segera bagi membincangkan dan mengeluarkan arahan penting untuk panduan semua pihak.

5.Sehubungan dengan itu saya juga akan menyegerakan dalam tempoh sehari dua ini untuk memanggil semua ahli Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) bagi membincangkan beberapa perkara penting.

6. Sebagai Pengerusi BBC saya mengulangi pendirian bahawa semua Ahli-ahli Yang Berhormat Pakatan Rakyat sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan diadakan pilihanraya semula di Perak ataupun hanya untuk Changkat Jering, Behrang dan jelapang.

IPOH : 11 Mei 2009

DRS. KHALIL IDHAM LIM
Pengerusi BBC Perak/
ADUN Titi Serong.

Baca Seterusnya...

Nizar Menteri Besar sah Perak

kemaskini 4.30pm : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar sah Perak setelah digugurkan jawatan tersebut, awal Februari lalu.

Mahkamah juga memutuskan menteri besar BN Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dan enam exconya mengosongkan dengan kadar segera pejabat mereka - di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh.

Dalam penghakimannya, hakim Abdul Aziz Abd Rahim berkata seseorang menteri besar hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di DUN, seperti kes Stephen Kalong Ningkan.

Hakim menambah, dalam kes pelucutan Mohamad Nizar, tiada persidangan dewan diadakan untuk meluluskan usul sedemikian.

Dalam penghakimannya, Abdul Aziz berkata jika Sultan Perak mahu meletakkan Mohamad Nizar meletakkan jawatan, maka baginda sepatutnya mengambil sidang DUN untuk mengemukakan usul tersebut.

Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk menangguhkan penghakiman tersebut ditolak oleh mahkamah.

Mengulas kemenangannya, menteri besar Pakatan Rakyat itu berkata beliau akan menghadap Sultan Perak berhubung penghakiman mahkamah tersebut.

Pada 13 Februari lalu, Mohamad Nizar memfailkan saman mencabar pelantikan Zambry di kompleks mahkamah Jalan Duta, kira-kira seminggu selepas rampasan kuasa BN dan sekali gus pelantikan wakil rakyat BN itu.

Mohamad Nizar, ADUN Pasir Panjang, juga memohon mahkamah mengeluarkan perintah perisytiharan bahawa Zambry yang dilanti 6 Februari lalu tidak berhak memegang jawatan menteri besar.

Dalam permohonan itu, wakil rakyat PAS itu mendakwa beliau masih menteri besar yang sah atas tiga alasan berikut:

(i) Tidak terdapat pembubaran DUN Perak;

(ii) Tidak terdapat usul tidak percaya diambil dan diterima pakai oleh DUN terhadapnya sebagai menteri besar Perak; dan

(iii) Tidak terdapat peletakan jawatan menteri besar Perak.

"Melalui kenyataan media pejabat Sultan pada 5 Februari 2009, Sultan bertitah tidak akan membubarkan DUN dan sekiranya saya serta ahli majlis mesyuarat negeri tidak meletakkan jawatan, jawatan kami akan dianggap kosong.

"Saya menegaskan bahawa walaupun terdapat usaha mengusir saya daripada jawatan menteri besar Perak, saya masih menteri besar dan masih menjalankan fungsi dan tugas dengan baik, cermat dan adil," katanya dalam afidavit, menyokong permohonan itu.

Mohamad Nizar juga memohon mahkamah mengeluarkan perintah supaya responden memberikan tunjuk sebab bagaimana dan di bawah dasar apa Zambry, sebagai responden, berhak memegang jawatannya sekarang.

Beliau mendakwa responden secara tidak sah mengambil dengan tiada hak dan merampas jawatan menteri besar, serta menjalankan tanggungjawab, fungsi dan tugas sebagai menteri besar secara tidak sah dan bercanggah dengan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.

Nizar juga memohon perintah injunksi bagi menghalang responden daripada melaksanakan tanggungjawab dan tugas-tugas menteri besar di negeri itu.Malaysiakini.

Baca Seterusnya...

Ir Hj Nizar menang round pertama











Alhamdulillah,akhir keadilan menyebelahi Ir Hj.Nizar.Mahkamah telah memutuskan bahawa Ir Hj.Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah.Ini adalah kemenangan kita semua,moga2 selepas ini kalau ada la puak2 UBN failkan rayuan,keputusan yang sama akan dibuat,nasihat saya kepada zamri x payah la dok pi buat rayuan,terimalah kenyataan.Kalau hang betui dari awai lagi mahkamah dah putuskan hang menang.Letak la jawatan 2,dan balik jaga pangkor.

'Kesabaran PAS ada batasnya'-Dato Seri Presiden Pa


MARANG, 11 Mei (Hrkh) ? Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengulangi amaran beliau, kesabaran PAS atas apa yang dilakukan oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional ada batasnya.


Beliau yang berucap dalam majlis penerangan berkaitan isu Sidang Dewan Undangan Negeri Perak di masjid Rusila, dekat sini, baru-baru ini mengulangi amaran yang beliau keluarkan dalam sidang media di Ma?ahad Tahfiz Wal-Tarbiyyah Darul Iman, pada 8 Mei, Jumaat lalu.
Beliau berkata tindakan kerajaan menggunakan bahasa Inggeris dalam pegajaran dan pembelajaran sains dan matematik membawa kepada kehancuran bangsa.
"Ini menipu, menipu bangsa sendiri, pejuang-pejuang bahasa dan sasterawan negara menentang dan sanggup menyerahkan semula gelaran (sasterawan negara).
"kerana menghancurkan bahasa dia sendiri, bahasa jiwa bangsa, bangsa yang menghilangkan bahasanya (adalah) bangsa yang tidak ada jiwa," katanya yang dipetik daripada laman web peribadi beliau.
Katanya apabila sesuatu bangsa itu tidak ada jiwa, ia akan mengikut telunjuk dan kehendak orang lain.
"Kita mempunyai satu tanggungjawab dan kewajipan yang besar, apa yang berlaku di (negeri) Perak ini menjadi pengajaran, Umno ini tidak ada adab, tidak ada akhlak, dan tidak ada.
"Kelmarin orang surat khabar tanya saya, supaya saya buat ulasan dan jawapan berhubung apa yang berlaku di Perak, saya buat, saya menyatakan bahawa PAS boleh sabar tetapi sabar PAS ada sempadan,ada batas!"jelasnya.
Katanya PAS tidak akan tunduk kepada penipuan-penipuan Umno dan BN dan meminta semua ahli PAS menunggu arahan yang akan dikeluarkan oleh pimpinan.
Justeru, katanya PAS adalah parti yang berlandaskan Islam yang akan memimpin rakyat dengan Islam.
"Kita (PAS) bangkit diatas nama Islam, dan PAS akan memimpin rakyat dengan Islam, kalau PAS pimpin rakyat dengan Islam,
"Kita akan lalu, 'membujur lalu melintang patah', akan tiba masanya,"tegasnya.
Katanya PAS akan mengajar Umno yang jahil dan yang merosakkan bangsa dan umatnya sendiri.



-harakahdaily-

RFC
















Sebelum meninggal bandar Alor Setar penulis sempat berkunjung ke Radix Fried Chicken (RFC) bukan apa selama ni dok dengar promosi pasai benda ni jadi teringin jugak nak mencuba,emmmm memang lain la rasanya dengan produk yang dah lama ada dalam pasaran kita,yang pastinya 100% halal.Penulis amat berbangga kerana produk berasaskan benda2 halal dan bersih mampu bersaing dengan produk lain,bkn apa sekurang2 nya sekarang kita boleh meneruskan boikot produk luar negara,kalu dulu x ada alternatif jadi kalu kita boikot x makan la kita,cuma harapan penulis supaya HPA dapat kembangkan rangkaian produk RFC ke seluruh negara secepat mungkin khasnya kawasan manjung ni,marilah kita bersama2 menyokong hasil keluaran orang Islam.Selepas menjamu selera penulis meneruskan perjalanan balik ke manjung,dari tol Alor setar hujan turun sepanjang jalan,alhamdulillah sejuk sikit,penulis berhenti solat di Bukit Merah selesai saja penulis terus kan perjalanan,masuk di tol taiping terus ke Kuala Sepetang nak p try mee udang pulak,depa dok kata mee udang kat sana sedap,apa2 pun cuba dulu baru tau,memang banyak gerai mee udang kt sana,tapi x dak ramai orang,akhirnya penulis terjumpa gerai mee udang yang memang ramai pengunjung apa lagi penulis pun singgah la sbb apa orang kata kalu ramai org mesti makanan kt situ sedap,penulis order la mee udang yang biasa saja,sebab first time makan,sat gi kalu x sedap rugi plak hehheheh,bila sampai ja penulis tengok uihhh udang memang la banyak tapi rasa dia x da la sedap sangat,biasa2 saja.x tau la pasai apa orang kata sedap sangat,mungkin x menepati cita rasa penulis kot.Kalau nak try p la sendiri,hanya diri sendiri yang boleh menilai,cita rasa orang kan x sama.sama jugak apa yang berlaku dalam politik dalam negara kita.Cita rasa sendiri yang tau.salam

Siapa MB Perak? Keputusan 2.30 petang ini

Keputusan perbicaraan kes siapakah MB Perak yang sah akan diumumkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Jalan Duta pukul 2.30 petang ini.
Saya mengulangi pendirian, Mahkamah Malaysia dalam keadaan masih boleh dipercayai, namun janganlah kita terlalu mengharap.
Apapun keputusan pada hari ini yakinlah usaha untuk mendapatkan Perak yang kita menangngi dalam PR ke 12 tahun 2008 yang lepas akan diteruskan mengikut saluran undang-undang yang masih diperuntukkan.
Yb.Khalil Idham Lim
Adun Tt. Serong.

K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712