Jumaat, 29 Mei 2009

Mahkamah tolakpermohonan Herald Catholic

KUALA LUMPUR 28 Mei - Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan akhbar mingguan, Herald Catholic Weekly, bagi mendapatkan perintah menangguh keputusan Kementerian Dalam Negeri melarangnya menggunakan perkataan "Allah" dalam penerbitan itu.

Hakim Lau Bee Lan membuat keputusan itu dalam kamar selepas mendengar penghujahan peguam S.Selvarajah dan Porres Royan yang mewakili pemohon, ketua paderi Datuk Murphy Nicholas Xavier Pakiam, dan Peguam-peguam Kanan Persekutuan Munahyza Mustaffa dan Andi Razalijaya A.Dadi, yang mewakili Kementerian Dalam Negeri, selaku responden.

Andi Razalijaya berkata hakim membuat keputusan itu berdasarkan Seksyen 9 Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam bahawa adalah menjadi kesalahan bagi umat Islam dan penganut bukan Islam menerbitkan atau menyiarkan perkataan "Allah" untuk dikaitkan dengan agama selain Islam.

''Hakim berpendapat jika permohonan penangguhan itu dibenarkan, ia ibarat menyokong kesalahan yang akan dilakukan jika Herald diedar di negeri-negeri lain,'' katanya kepada pemberita di luar kamar hakim itu.

Pada 24 April lepas, Pakiam mendapatkan kebenaran Mahkamah Tinggi untuk membatalkan keputusan Kementerian Dalam Negeri bertarikh 7 Jan 2009 bahawa permit penerbitan akhbar itu bagi tempoh 1 Jan 2009 hingga 31 Dis 2009, tertakluk kepada syarat bahawa pemohon tidak menggunakan perkataan "Allah" dalam Herald.

Dia juga dibenarkan memohon sembilan perintah termasuk mengisytiharkan keputusan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan Malaysia sebagai tidak sah dan melanggar Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Dalam permohonannya bagi semakan undang-undang, Pakiam memohon antara lain agar ditetapkan bagi dia mempunyai hak daripada segi perlembagaan untuk menggunakan perkataan "Allah" dalam Herald dan bahawa Akta Mesin Cetak dan Penerbitan tidak membenarkan responden melarangnya menggunakan perkataan "Allah" dalam akhbar itu.

Hakim Bee Lan menetapkan 7 Julai ini untuk mendengar permohonan semakan undang-undang itu. - BERNAMA

DUN MANEK URAI: Pilihanraya kecil 14 Julai


PUTRAJAYA: SPR menetapkan 6 Julai ini sebagai hari penamaan calon pilihan raya kecil kerusi DUN Manek Urai, Kelantan.
Jika ada pertandingan, pengundian akan berlangsung 14 Julai.
Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof di sini hari ini.
Menurut beliau, penetapan tarikh itu dibuat selepas mengambil kira pelbagai faktor termasuk keupayaan pegawai-pegawai SPR untuk menyediakan daftar pemilih yang lengkap, aspek logistik, masa yang mencukupi utk petugas-petugas, aspek keselamatan dan mengambil kira peristiwa-peristiwa lain khasnya di Kelantan.
Abdul Aziz berkata, walaupun hari penamaan calon dan pengundian ditetapkan pada hari bekerja namun ia tidak menimbulkan sebarang masalah kerana 90 peratus pengundi adalah penduduk tempatan yg tinggal di kawasan tersebut dan bekerja sendiri.



MAKLUMAT PILIHAN RAYA KECIL DUN MANEK URAI


Tarikh keluar writ: 1 Jun 2009 (Isnin)

Tarikh keluar notis: 7 Jun 2009 (Ahad)

Tarikh penamaan calon: 6 Julai 2009 (Isnin)

Tarikh pengundian: 14 Julai 2009 (Selasa) *jika ada pertandingan

Pegawai pengurus: Adnan Husin (Ketua Jajahan Kuala Krai)

Jumlah pemilih berdaftar: 12,293 pemilih berdaftar terdiri daripada 12,268 pemilih biasa dan 25 pemilih pos

Pusat penamaan calon dan penjumlahan rasmi undi: Dewan Petra, SMK Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai.

Khamis, 28 Mei 2009

Di Penanti ada minah ronggeng..haha


Dah lama tak dengar gelaran ini.Minah Ronggeng.Cerita-cerita melayu dahulu kala banyak cerita pasal minah ronggeng.Kadang-kadang ceritu itu lucu,ada juga lucah.
Di kampung gelaran 'minah ronggeng' biasanya ditujukan kepada perempuan liar,suka berpoya-poya,keluar kampung masuk kampung,keluar pekan masuk pekan,ratu pasar malam,pasar pagi dan sebagainya.Biasanya wanita berumur dan belum kahwin,tapi gatal nak kawin.
Kini gelaran ini muncul kembali.Kali ini di Penanti.
Dalam kerancakan kempen PRK Penanti muncul kalimah ini.Minah Ronggeng.Apakah di Penanti ada 'minah ronggeng'?Hanya orang Penanti saja yang tahu.
Saudara Azmin Ali tentu arif dengan minah ronggeng Penanti.Beliaulah orang pertama memunculkan gelaran ini.Sila baca di sini www.malaysiakini.com/news/105217
Rupa-rupanya minah ronggeng yang dimaksudkan itu ditujukan kepada salah seorang calon bebas dalam PRK tersebut.
Beliau sebelum tidak berapa dikenali.Kali ini beliau dikenali.Beliau tawar diri bebagai calon untuk rakyat Penanti.Beliau dikira antara calon yang paling menonjol kali ini.Wajahnya tiap-tiap hari keluar di media,mengalahkan Wanita Pertama 1Malaysia.
Ditengah kesibukan semua calon-calon bertanding sedang berkempen,minah ronggeng ini kata beliau cuba disogok orang-orang tertentu dengan RM80 ribu dan jawatan-jawatan tertentu dalam kerajaan negeri Pulau Mutiara ini jika beliau tarik diri tidak bertanding.
Logikkah kenyataannya ini.Hanya orang Penanti juga yang tahu.Atau adakah Penanti kali ini bakal memiliki wakil rakyat bergelar 'minah ronggeng'?
Sama-sama kita tunggu.Haha...

Rabu, 27 Mei 2009

Anwar fail saman ke atas Anifah Aman

KUALA LUMPUR 27 Mei - Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfail saman terhadap Menteri Luar, Datuk Anifah Aman bagi menuntut ganti rugi RM100 juta kerana didakwa memfitnahnya.

Anifah didakwa memfitnahnya dalam kenyataannya di Washington pada 16 Mei lalu yang menyatakan ketua pembangkang itu telah menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepadanya sekiranya Anwar berjaya menubuhkan kerajaan selepas 16 September lepas. - Utusan

27/05/2009 2:51pm

Mufti Perak dicabar letak jawatan, bertanding pilihan raya

IPOH, 27 Mei (Hrkh) - Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPNP) melahirkan rasa sedih dan kesal di atas kenyataan Mutfi Negeri Perak, Dato' Seri Dr Harussani Zakaria, di dalam temubual beliau di dalam majalah Milenia Muslim (MM) keluaran Mei 2009 THN 7 Keluaran 82 yang cuba membangkitkan api perkauman di negeri ini.

Dalam temubual tersebut, Dato' Seri Mufti Perak jelas cuba membangkitkan api perkauman di antara kaum di Perak bahkan di Malaysia amnya. Rata-rata kenyataannya bersifat �racist� dan tidak memikirkan perasaan rakan-rakan non-muslim.

Demikian dinyatakan oleh Setiausaha Dewan Pemuda PAS Perak, Dr. Rahja Ahmad Al-Hiss dalam kenyataan medianya semalam.

Pemuda PAS Negeri Perak katanya, mempertegaskan bahawa Perlembagaan Malaysia telah jelas menerangkan bahawa Islam adalah agama rasmi dan agama lain bebas untuk diamalkan, begitu juga hak kaum-kaum lain untuk hidup saksama di negara tercinta ini.

Sehubungan itu Pemuda PAS Perak kesal dengan tindak-tanduk Dato' Seri Mufti yang kelihatan selesa menjadi boneka dan talian hayat Umno Perak sering mengeluarkan kenyataan yang memihak Umno/BN.

"Sifat kepura-puraan Dato' Seri Mufti Perak sangat dangkal dan menyedihkan rakyat dan umat Islam Perak dan Malaysia amnya.

"Pemuda PAS Perak mencabar Dato' Seri Mufti Perak untuk meletakkan jawatannya dan secara 'gentlemen ilmu' bertanding di mana-mana kerusi pilihan raya di Perak mewakili Umno/BN jika benar-benar mahu melihat Islam tertegak di Perak.

"Hentikan kenyataan-kenyataan berlapik yang membela Umno/BN," tegasnya

Johari Jaafar
Wed | May 27, 09 | 7:56:16 am MYT

Komen manjungcorner :

Penulis setuju sangat la dengan saranan di atas,kita tengok macamana sokongan yang akan diberikan oleh rakyat perak kepada beliau.kalau betui la dia seorang ulama tentu ada sokongan tapi kalau sebaliknya kita tengok ja la.



Selasa, 26 Mei 2009

'Anjing' BN ganggu program puasa sunat dan mogok lapar

Setakat ini 8 orang lagi termasuk Adun dan Ahli Perlimen PR ditangkap polis.Polis juga mengarahkan khemah yang didirikan diperkarangan pejabat DAP dirobohkan.Khemah ini dipasang kerana acara pelancaran puasa sunat dan mogok lapar yang akan disempurnakan Ds. Nizar.
Polis kemudian mengarahkan supaya program ini dilansungkan di dalam pejabat DAP.
Dato Ngeh Koo Ham dalam reaksi sepontannya berkata beliau begitu kesal sekali dengan tindakan polis pagi ini.Mereka menangkap orang sesuaka hati.Apakah negara ini negara polis?Soalnya.
Sekurang-kurangnya 100 orang anggota polis berunifom dan berpakaian biasa dilihat 'berkeliaran' sejak dari pagi lagi di hadapan pejabat DAP Perak.
Apakah rasionalnya kehadiran mereka yang begitu ramai?Apakah mereka menerima laporan akan berlaku kejadian jenayah?
Sekali lagi Dppkl ingin mengingatkan anggota keselamatan terutama polis agar bekerja berdasarkan prinsip dan undang-undang negara.Bukannya seperti lembu dicucuk hidung.Polis tidak boleh memihak kepada UBN.Negara ini negara undang-undang.Bukan negara polis.Tolong faham ini.
-Nur12-

TERKINI: Orang puasa sunat dan mogok lapar ditangkap polis

Pada pagi ini diberitakan 5 orang telah ditangkap oleh polis di Wisma Dap Perak kerana menghadiri pelancaran 'mogok lapar' yang diadakan di bangunan tersebut.
Kesemua mereka ialah orang awam ditangkap sepasukan anggota Fru yang menyerbu bangunan Dap pagi ini.
Tindakan ini adalah amat tidak wajar sekali.Para pimpinan yang berada ditempat kejadian cuba untuk berbincang dengan pegawai polis tetapi tidak berjaya.
Apa dah jadi sebenarnya?
Jika sbelum ini pada sidang Dun 11 Mei lepas polis menangkap sesiapa saja yang berpakaian hitam,kini orang berpuasa pula ditangkap.
Sekali lagi anggota keselamatan telah diperalat penguasa rakus BN.
Kepada rakyat Perak beragama Islam,teruskan berpuasa.
Kepada yang bukan beragama Islam,teruskan bermogok lapar.
-Nur12-

Isnin, 25 Mei 2009

Nizar akhirnya pulangkan Camry


KERETA Toyota Camry yang sebelum ini digunakan oleh Mohammad Nizar dipulangkan kepada Kerajaan Perak semalam.


IPOH – Setelah lebih tiga bulan mempertahankan kereta Toyota Camry 2.4 bernombor pendaftaran AGS 10, bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin akhirnya memulangkan kereta itu semalam.

Beliau yang selama ini menganggap kenderaan rasmi kerajaan negeri itu sebagai simbol kuasa Menteri Besar, memulangkan kereta itu kepada pegawai Setiausaha Kerajaan Negeri Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan kira-kira pukul 8.10 pagi semalam.

Pemulangan kereta itu dipercayai dilakukan secara senyap-senyap oleh Mohammad Nizar bersama Pegawai Khasnya, Amran Harun dan hanya diketahui media pada kira-kira pukul 1 tengah hari.

Amran yang dihubungi kemudian mengesahkan kereta berwarna hitam itu sudah dipulangkan dan ia dibuat sebagai menghormati keputusan Mahkamah Rayuan pada Jumaat lalu yang mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Menurut beliau, Mohammad Nizar sudah memaklumkan kepada pegawai kerajaan negeri yang bertanggungjawab berhubung pemulangan kenderaan rasmi itu.

“Mohammad Nizar ambil keputusan untuk serahkan kereta itu selaras pendiriannya sebelum ini yang berjanji memulangkannya jika mahkamah memutuskan beliau bukan Menteri Besar Perak.

sumber kosmo

Ahad, 24 Mei 2009

Mogok Lapar

Para pimpinan Pakatan Rakyat Perak akan mengadakan mogok lapar selama 3 hari bermula Selasa depan.Ini antara langkah yang terpaksa diambil supaya Dun Perak dibubarkan segera bagi menyelesaikan krisis politik di negeri ini.
Ds. Nizar sebagai mana dilaporkan Mstar Online berkata bahawa langkah ini telah lama dipersetujui iaitu sebelum keputusan mahkamah diumumkan lagi.
Setakat ini 8 wakil rakyat termasuk dari Pas,Pkr,Dap dan pimpinan Ngo tempatan telah mendaftarkan diri untuk menyertai mogok lapar tersebut.
Beliau menyeru kepada orang ramai yang ingin menyertai acara ini agar mendaftarkan diri kepada sekretariat yang bertempat di Bangunan Dap Perak.

LELONG....LELONG.....

UNTUK DI JUAL....

WARNA HITAM METALLIC BERKILAT....
HARGA BOLEH DI RUNDING...........
BARU DIGUNA 4 BULAN OLEH.........
KERAJAAN NEGERI PERAK............





BUKAN CAMRY.....................












TAPI ZAMBRY.....................



( INILAH WAJAH SEBENAR KETUA PENYAMUN SEGALA PENYAMUN DI NEGERI PERAK...YANG TAK SEDAR DI UNTUNG...)



Sah babi punca H1N1

WASHINGTON 23 Mei – Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (AS) mendapati virus baru influenza A (H1N1) yang menyebabkan wabak selesema babi telah tersebar tanpa dikesan sejak beberapa tahun lepas, sebahagian besarnya berpunca daripada babi.

Ketua Bahagian Influenza di pusat tersebut, Dr. Nancy Cox berkata, berdasarkan satu kajian yang dijalankan pihaknya, babi adalah punca jelas yang membawa kepada pandemik tersebut.

‘‘Keputusan kajian itu menunjukkan keperluan global untuk menjalankan pengawasan yang lebih bersistematik berkenaan virus tersebut pada babi,’’ katanya kepada pemberita melalui telefon.

Laporan oleh Cox bersama sekumpulan penyelidik antarabangsa dalam jurnal sains itu menyebut virus berkenaan ‘mungkin telah tersebar tanpa dikesan di kalangan kawanan babi di suatu kawasan di dunia ini’.

Kumpulan penyelidik itu turut mengesahkan campuran gen manusia, babi dan burung dalam virus terbabit yang telah menjangkiti lebih 11,000 orang di 42 buah negara, serta membunuh 86 orang.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebelum ini hampir mengumumkan status pandemik penuh terhadap virus tersebut.

Penyelidik berkata, campuran gen itu sama seperti campuran pelik lain yang menjangkiti babi, namun ia memang tidak pernah dilihat sebelum ini.

Mereka turut menyusun secara jujukan kod genetik 70 sampel berasingan virus terbabit yang diperoleh dari AS dan Mexico.

‘‘Kami boleh mengenal pasti dari mana setiap gen itu berasal,’’ kata Cox.

Virus baru itu merupakan satu campuran yang terhasil daripada campuran-campuran lain termasuklah sejenis virus yang ditemui pada 1998 yang mengandungi elemen manusia, burung dan babi.

Ia turut mengandungi sedikit selesema Eurasian termasuk satu segmen yang mempunyai kaitan dengan sampel yang diperoleh daripada seorang pesakit di Hong Kong yang dijangkiti selesema babi pada 1999.

Bagaimanapun, penyelidik berkata, kemunculan campuran baru virus itu masih menjadi satu misteri.

Komen manjung corner :

kalu dah sah kenapa x diambik tindakan ke atas ladang2 ........( Malu nk sebut) yang ada kat malaysia ni?

Kemelut yang semakin kalut

Alhamdulillah selepas 2 hari x up dated blog disebabkab hal2 yang x dapat dielakkan,malam dapat la jugak curi2 masa untuk menulis,bukan apa kalau x menulis sehari rasa macam x lengkap ja hidup,cuma masih lagi terasa keperitan akibat dari keputusan yang ternyata telah dirancang,namun akur dengan keputusan itu,melihat berita semalam dan hari ini ternyata kesan kepada kemelut di Perak telah merebak ke dalam parti2 sekutu BN,macam selsema babi jugak la,ops sori Virus H1N1,satgi ada orang marah pulak,kalu dulu selsema burung habis ayam direban dan burung disangkar terkorban akibat di bakar tapi apabila virus H1N1 ni menyerang x dak pulak dengar binatang........ mati dibakar,apapun berbalik kisah di atas tadi,dulu depa dok kata Perak ada 2 MB tapi la ni PPP pun dah ada 2 presiden,apa ceta ni.tapi yang best nya dalam satu mesyuarat 2 ada jugak depa buat undi x percaya kepada presiden lama tapi di perak yang lawaknya X dak pun adun buat undi x percaya 2,lagu mana nak kira 2.Satu lagi parti sekutu BN ialah Gerakan penang yang sedang bergolak,emmmm nampaknya makin lama makin treuk geng2 ni,lps satu,satu hal dok jadi kat depa.Makin pening la PM 1 malaysia.Gerakan memang dah lama x puas ati dekat koo su kun,dah la kalah lepas 2 dapat jadi Menteri lagi dan dilantik jadi pengerusi BN kat penang lagi besar la ego dia.Apa-apapun pandai2la hangpa selesaikan,negeri aku ni pun makin berserabut,dan esok Ir Hj.Nizar akan failkan kes ke mahkamah persekutuan pulak,moga2 keadilan akan terbukti InsyaAllah

Jumaat, 22 Mei 2009

Zamry disahkan menang

Hakim dalam masa tidak sampai 10 minit mengumumkan zambry menang


Baca Seterusnya...

Terkini .3.46 sidang bermula

sekarang ketiga tiga hakim memulakan pembacaan penghakimannya. Kamar pembacaraan penuh dengan pemerhati

ADUN Manek Urai Kelantan meninggal dunia.

Adun kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai, Haji Ismail Yaacob, 60 (gambar)telah kembali kerahmatullah pada jam 5.55 pagi tadi di hospital Raja Perempuan Zainab II.

Demikian satu berita dari satu pesanan ringkas dari Kelantan yang saya terima sebentar tadi dan juga saya telah mendapat pengesahan dari Speaker DUN Kelantan, Ust. Nasharuddin Daud yang memaklumkan kepada saya dia juga menerima mesej yang sama selepas sembahyang subuh pagi ini.

Sebelum itu beliau dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II kerana menghadapi masalah di bahagian kakinya sehingga dipotong sebelah kanan..

Sebelum ini beliau menghidapi penyakit gaot sehingga menyebabkan kesihatannya sering kali terganggu.

Pada persidangan Dun Febuari lalu beliau dapat menghadirinya biar pun badannya kelihatan agak kurus.

Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.

Beliau memenangi Dun Manek Urai pada pilihan raya umum 1986. Sehingga sekarang beliau sudah lima penggal mewakili Dun berkenaan.

Bagaimanapun pada pilihan raya umum 2004, beliau tidak bertanding dan Dun Manek Urai diwakili Ustaz Zamzuri Mat Lazim.

Dengan kekosongan DUN ini pasti akan membawa laluan kepada satu lagi pilihanraya kecil setelah disahkan oleh pihak SPR nanti melalui makluman resmi dari Speaker DUN Kelantan.

Al Fatihah.....

Khamis, 21 Mei 2009

Peguam Negara tidak kelihatan

Pada sessi petang ini sampai berita ini diterbitkan Peguam Negara (AG) masih tidak muncul dalam kamar bicara. Yang kelihatan cuma timbalan dan peguam-peguam dari pejabat AG.


Baca Seterusnya...

TERKINI :Perbicaraan disambung kembali

Sebentar tadi peguam DS. Nizar, Hj. Sulaiman Abdullah memulai hujah dengan penuh keyakinan meneruskan perbicaraan sessi petang yang ditangguhkan tadi.

Keputusan Mahkamah Rayuan Hari Ini Penting Buat Barisan Nasional

Hari ini merupakan hari yang penting dalam krisis perlembagaan Perak yang berlaku sejak kerajaan Perak bertukar tangan, kerana hari ini mahkamah rayuan akan menentukan siapa Menteri Besar Perak.

Sebenarnya saya terperanjat dengan keputusan yang ditentukan oleh Mahkamah Tinggi yang menyatakan Nizar adalah Menteri Perak yang sah, saya tidak dapat terfikir apa yang dirasai para pemimpin Barisan pada ketika itu.

Ya, seperti yang dikatakan oleh PM, BN akan buat rayuan terhadap keputusan tersebut dan Mahkamah Rayuan secara effektifnya telah meluluskan rayuan tersebut dalam masa 5 jam, tapi bagi Nizar, nasib tidak menyebelahinya kerana rayuannya mengambil beberapa hari.

Sebenarnya saya telah dapat menjangkakan keputusan yang akan diputuskan Mahkamah Rayuan atas betapa effektifnya mereka menyelesaikan kes rayuan Zambry.

Khabar angin dimana DUN Perak akan dibubarkan kini tersebar luas. Maka keputusan hari ini amat penting bagi pihak BN kerana mereka perlu memastikan pembubaran DUN Perak ini adalah dikemukakan oleh MB BN iaitu Zambry. Hal ini supaya ia dapat menyelamatkan sedikit undi sekiranya Pilihan Raya Perak diadakan. Pada masa itu, akan muncul banyak pemimpin yang mengatakan BN mengambil berat hal rakyat kerana sanggup membubarkan DUN Perak, walaupun mereka "hilang ingatan" siapa yang menyebabkan krisi Perak ini.

Saya berpendapat, pilihan raya sudah tidak dapat dielakkan lagi kerana krisis ini telah melibatkan pelbagai pihak termasuklah kehakiman, polis, institusi raja dan kerajaan Perak, kerana Kerajaan Perak tidak lagi berfungsi dengan baik.

Parti politik dalam BN kini sudah mula menyuarakan pendapat bahawa DUN Perak perlu dibubarkan (saya anggap mereka telah mendapat "kebenaran" tersebut), Najib kata BN tak takut menghadapi pilihan raya Perak, maka saya percaya BN akan mengumumkan pembubaran DUN tidak lama lagi kerana Najib tidak akan dan tidak boleh membawa tumor ini sehingga ke pilihan raya akan datang, tapi semua ini hanya faktor masa sahaja.

Saya berpendapat masa yang paling baik ialah apabila Zambry diisytiharkan MB Perak yang sah dan beliau akan membubarkan DUN Perak, kerana sekiranya pembubaran ini dilakukan oleh YB Nizar, maka saya anggap ia akan membawa nasib malang kepada pihak BN.

http://gomalaysian.blogspot.com

Baca Seterusnya...

Perbicaraan ditangguh sehingga jam 2 petang.

Peguam Hj. Suilaiman Abdullah meminta penagguhan sidang dan bersambung kepada jam 2.00 petang bagi makan tengahhari dan rehat.

Sementara itu sekitar jam 10.00 tadi kelihatan Exco haram kudeta, Hamidah Osman bersama sekitar 10 orang lelaki bersongkok tinggi sampai disini dan beredar setelah mahkamah ditangguh dan mungkin muncul lagi pada jam 2.00 nanti.


Baca Seterusnya...

Mahkamah penuh sesak dengan pemerhati

Sejak awal pagi tadi mahkamah penuh sesak dengan pemerhati dengan mereka memenuhi sekitar 100 orang tempat duduk.

Ternyata perbicaraan yang penting pada hari ini menarik perhatian ramai pihak sehingga ledakan kehadiran pemerhati yang tidak ditampung tempat duduk yang terhad itu.


Baca Seterusnya...

TERKINI 12.10 : Perbicaraan disambung kembali.

Perbicaraan disambung kembali dan panel hakim membenarkan Peguam pencelah yang mewakili Zambry mengemukakan hujahnya.

Pada satu masa, Ghani Patail telah ditegur apabila beliau salah menafsirkan maksud Menteri Besar pada artikal 10 Undang-undang Tubuh Kerjaan Negeri Perak. Panel Hakin 3menjelaskan tafsiran sebenar Menteri Besar menurut artikal itu ialah Menteri Besar bersama Exconya.

Sesudah Peguam Negara menyelesaikan hujahnya dijangka akan disambung oleh ketua panel Peguam DS. Nizar iaitu Hj. Sulaiman Abdullah.


Baca Seterusnya...

TERKINI 11.50 AM : Mahkamah ditangguh sehingga jam 12.15 PM.

Sebentar tadi panel hakim menangguhkan sidang setelah peguam yang mewakili Zambry mengakhiri hujahnya sejak pagi tadi.

Selepas ini bermula pada jam 12.15 petang, peguam DS.Nizar, Hj. Sulaiman Abdullah akan mengemukakan penghujahannya.

Setelah diteliti dari penghujahan peguam Zambry tadi didapati hampir sama dengan apa yang telah dikemukakan di Mahkamah Tinggi sebelum dari ini.


Baca Seterusnya...

Hanya tiga hakim : Peguam Zambry sedang berhujah

Pada masa ini peguam yang mewakili Zambry sedang berhujah di hadapan tiga hakim .

Sebelum ini DS.Nizar melalui peguamnya pada minggu lepas telah membuat permohonan rasmi supaya kes ini didengar dan diputuskan oleh 5 hakim dan ternyata permohonannya ditolak dengan alasan yang diberikan pada pagi ini permohonan peguam Nizar lewat.

Baca Seterusnya...

Terkini jam 9.15 am-Nizar dan isteri sampai di mahkama

YAB.Menteri Besar Perak yang sah, DS. nizar sampai di Mahkamah Rayuan sebentar tadi ditemani sama Isterinya.

Sebelum itu kelihatan sampai lebih awal exco Kerajaan Ngeri Perak PR, Hj. Zainuddin yusof kelihatan hadir bersama isterinya.


Baca Seterusnya...

Rabu, 20 Mei 2009

Usrah DPPKLumut bersama ketua pemuda seluruh kawasan lumut





























































Pada 18 Mei baru2 ini di surau Sri Taalim telah diadakan Usrah Ajk DPPKLumut bersama ketua pemuda cawangan kawasan Lumut,naqib pada malam tersebut ialah yang berbahagia Ustaz Ibrahim al Pakistani,Usrah yang julung2 kali diadakan ini bertujuan untuk merapatkan hubungan ajk pemuda dan jugak ketua2 pemuda seluruh kawasan Lumut,selain itu jugak ianya sebagai wadah untuk jemaah menimba ilmu.Kitab yang dibaca oleh ustaz Ibrahim pada malam tersebut ialah kitab yang dikarang oleh As-Syahid Dr Abdullah Azam yang telah syahid di Pakistan,diantara isi kandungan kitab tersebut :
Ilmu pengetahuan boleh didapati dari jihad,jihad bersama gerakan islam boleh mendekatkan jemaah denagn Allah dan dapat menerima hakikat ilmu Allah s.w.t.Sebanyak mana pengorbanan yang jemaah berikan atau korban dijalan jihad maka Allah akan membalasnya sebanyak itu jugak,akidah yang berdasarkan qada dan qadar Allah hanya terbukti di medan jihad.Hanya di medan jihad dapat menguji keimanan kita kepada Allah,Dr Abdullah Azam berkata,jihad mengajar aku erti kemuliaan,kemulian ada bersama org yang berjihad,dan mereka yang meninggalkan jihad akan dihina,apabila kita berjihad takut meninggalkan dunia,takut mati,sayang kepada wang dan nyawa tiada lagi.Ustaz jugak menceritakan pengalaman beliau semasa berada di Pakistan,tentang bagaimana para mujahidin berperang dengan musuh islam dan kecekapan mereka membuat senjata,usrah yang sungguh menarik.Semoga akan di adakan lagi pada masa2 yang akan datang.

Khir Toyo digantung setahun

SHAH ALAM - Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo digantung menghadiri Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dan kemudahan elaun sebagai Ahli DUN selama setahun selepas didapati bersalah menghina Dewan.

Jawatankuasa Hak dan Kebebasan (JKHK) Negeri Selangor juga mendapati, bekas Menteri Besar itu bersalah kerana gagal hadir pada sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) pada Mac lalu.

SELCAT ditubuhkan dengan bidang kuasa DUN bagi membolehkan pendengaran awam dilakukan berhubung penggunaan wang penajaan Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) pada pertengahan Mac lalu.

Selain Dr. Khir, empat lagi ADUN Barisan Nasional (BN), Datuk Marsum Paing (Dengkil), Mohd Isa Abu Kasim (Batang Kali), Datuk Warno Dogol (Sabak) dan Datuk Mohamed Idris Abu Bakar (Hulu Bernam) didapati bersalah menghina Dewan.

Selepas mesyuarat JKHK di sini semalam, Pengerusinya, Teng Chang Khim, yang juga Speaker DUN berkata, empat ADUN itu masing-masing digantung perkhidmatan dan kemudahan elaun mereka selama enam bulan.

Katanya, empat ADUN itu didapati bersalah kerana mengeluarkan kenyataan menuduh SELCAT sebagai sebuah badan yang tidak bebas dan alat politik untuk membalas dendam terhadap wakil BN. - Bernama

komen manjung corner :

Memang patutpun depa2 ni kena gantung,depa ingat depa masih ada kuasa lagi boleh buat sesuka hati depa,langsung tak hormat pada kerajaan yang ada sekarang,sedar2 lah diri 2 khir toyo sekarang hang dah jadi pembangkang jadi belajar2 lah terima hakikat,jangan dok ek sangat la.Dulu masa hangpa dok atas hangpa tak fikiaq langsung orang bawah la ni hangpa tau la.

Selasa, 19 Mei 2009

BN cenderung bubar DUN Perak?



KUALA LUMPUR, 19 Mei (Hrkh) Kata sepakat dalam Barisan Nasional (BN) memutuskan bahawa walaupun keputusan mahkamah rayuan Khamis ini memihak kepada parti itu, Sultan Perak akan tetap dipohon membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) itu supaya pilihan raya semula dapat diadakan, laporkan Malaysian Insider semalam.

Iklan

Jika laporan itu benar, Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar menyifatkan keputusan itu lebih baik dari tindakan melepaskan beban kepada Sultan Perak.

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, terserah kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah untuk memutuskan sama ada DUN Perak harus dibubarkan atau tidak.

"Jangan bebankan Sultan untuk menanggung kesan politik gangster yang menakut-nakut serta memperalatkan orang yang menghadapi tuduhan rasuah, menyekat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) di tengah jalan kononnya kerana Raja Muda hendak berjumpa dan mengumpan rasuah.

"Jika benar Najib dan BN bersedia berhadapan dengan rakyat dan akan memohon Sultan membubarkan DUN, ia sepatutnya dilakukan lama dahulu dan bukan bertindak memburukkan lagi krisis politik di Perak," katanya.

Menurut Malaysian Insider, krisis Perak adalah agenda utama yang dibincangkan dalam mesyuarat BN semalam.

Parti itu takut menghadapi semakin meluasnya persepsi rakyat yang melihat BN sebagai pihak yang bertindak jahat dalam krisis itu.

Jika meluasnya persepsi itu tidak ditangani, BN akan kehilangan lebih banyak kredibiliti.

Beberapa pemimpin BN memberitahu Malaysian Insider tentang betapa berkesannya tindakan Pakatan Rakyat (PR) menggambarkan BN sebagai perampas kuasa.

Kesediaan BN untuk membubarkan DUN Perak itu dilihat bertujuan mengurangkan bencana yang bakal dihadapinya di mana besar kemungkinan parti itu akan ditolak terus oleh rakyat.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan supaya BN mengemukakan undi tidak percaya terhadap Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin jika mempunyai suara majoriti dalam DUN Perak.

Beliau berpendapat, BN akan kalah jika DUN dibubarkan untuk memberi laluan bagi pilihan raya baru.

"Kalau nak buat pilihan raya, kita sudah tahu apa kesudahannya.

"Pakatan akan menang jadi mengapa kita nak adakan pilihan raya, tapi itu hanya pandangan saya. Saya tak buat apa-apa survey, undian. Ia hanya pandangan saya selepas melihat perkembangan di Bukit Gantang dan juga cakap-cakap dengan orang," katanya

Abdul Aziz Mustafa
Tue | May 19, 09 | 12:09:19 pm MYT

Rayuan Nizar, Khamis ini - PAS bimbang BN beli hakim



KUALA LUMPUR, 19 Mei (Hrkh) - Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayob menyokong penuh permohonan Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin yang mahu mendapatkan panel lima hakim Mahkamah Rayuan untuk mendengar permohonannya.

Iklan

Salahuddin juga mengesa agar lima hakim yang akan mendengar rayuan Nizar khamis nanti terdiri daripada mereka yang berintegriti.

Beliau menegaskan demikian sebagai respon kepada permohonan Nizar semalam yang mahu mendapatkan panel lima hakim Mahkamah Rayuan untuk mendengar permohonannya mengetepikan keputusan mahkamah itu minggu lepas yang membenarkan penangguhan pengisytiharan Mahkamah Tinggi bahawa beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah.

"Bukan hanya lima hakim sebaliknya hakim-hakim tersebut perlulah mereka yang mempunyai intergriti dan juga telus dalam menjalankan tugas mereka.

"Jika tidak kita bimbang keputusan Khamis nanti akan berpihak kepada Barisan Nasional (BN) kerana hakim yang mendengar rayuan itu terdiri dari mereka yang boleh dibeli," tegas beliau.

Salahuddin turut menegaskan jika hakim yang dipilih tidak mempunyai integriti kepentingan awam tidak akan terbela dalam kes tersebut.

Semalam Peguam Leong Cheok Keng, yang mewakili Mohammad Nizar mengesahkan telah menghantar surat permohonan itu melalui faks ke pejabat Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan.

Alasan permohonan itu ialah kerana kes tersebut, yang ditetapkan pendengarannya Khamis ini, membabitkan kepentingan awam, selain melibatkan isu dan persoalan perlembagaan, katanya.

Pada 11 Mei, Hakim Mahkamah Tinggi Dato' Abdul Aziz Ab Rahim mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah kerana mendapati Mohammad Nizar tidak pernah mengosongkan jawatan sebagai Menteri Besar kerana beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota Dewan Undangan Negeri.

Berikutan keputusan itu, Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengemukakan permohonan penangguhan pelaksanaan pengisytiharan itu yang telah didengar dan dibenarkan Hakim Mahkamah Rayuan Dato' Ramly Ali.

Mohammad Nizar kemudian memfailkan permohonan Rabu lalu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan itu.


Irwan Muhammad Zain
Tue | May 19, 09 | 2:22:40 pm MYT

SENARAI PENCALONAN LAYAK BERTANDING MUKTAMAR PAS KE 55



Senarai calon yang layak bertanding dalam pemilihan Muktamar Tahunan PAS ke-55
Ditulis oleh Te@mIT
SATURDAY, 16 Mei 2009 05:29

PENGERUSI TETAP

1. Abu Kassim Bin Abdullah, Ustaz Haji
2. Hussain Bin Haji Ismail, Haji

TIMBALAN PENGERUSI TETAP

1. Hussain Bin Haji Ismail, Haji
2. Ishak Bin Surin, Haji
3. Misbahul Munir Bin Masduki
4. Nasuruddin Daud (Kelantan), YB
5. Tengku Puji Bin Tengku Abd Hamid
6. Wan Abdul Rahim Bin Abdullah, YB Dato'


PRESIDEN

1. Abdul Hadi Awang , YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji

TIMBALAN PRESIDEN

1. Azizan Abd Razak YAB Dato’ Seri Ustaz
2. Haron Din , Dato' Dr
3. Husam Musa, YB Dato’ Haji
4. Mohamad Sabu, Haji
5. Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz Haji

NAIB PRESIDEN

1. Ahmad Awang Ustaz Haji
2. Azizan Abd Razak, YAB Dato’ Seri Ustaz
3. Harun Taib, YB Dato’ Ustaz Haji
4. Hassan Mohd Ali, YB Dato' Dr Hj
5. Husam Musa, YB Dato’ Haji
6. Idris Haji Ahmad , Ustaz Haji
7. Kamarudin Jaffar , YB Dato’
8. Mahfuz Omar, YB Dato' Haji
9. Mohamad Sabu, Haji
10. Mohd Amar Abdullah, YB Ustaz ’
11. Mujahid Haji Yusof Rawa , YB Dr.
12. Nasharudin Mat Isa , YB Ustaz Haji
13. Nizar Jamaluddin, YAB Dato' Seri Ir
14. Salahuddin Ayub, YB
15. Taib Azamuddin Md Taib, YB Ustaz Haji
16. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’ Ustaz



AHLI JAWATANKUASA KERJA

1. Abdul Aziz Yaakob, Mejar (B)
2. Abdul Ghani Abdul Rahman Ustaz Haji
3. Abdul Ghani Shamsuddin, Ustaz Haji
4. Abdul Halim Abdul Rahman, YB Dato’ Ustaz Haji
5. Abdul Wahab Ismail, Dr
6. Abdul Wahid Endut, YB
7. Abd Rani Osman, YB Dr
8. Abu Bakar Chik Dato’ Ustaz Haji
9. Adly Zahari (Melaka), Sdr
10. Ahmad Awang, Ustaz Haji
11. Ahmad Rosli Ibrahim (Kelantan) , YB Dato'
12. Ahmad Yaakob, YB Dato’ Ustaz
13. Ahmad Yunus Khairi (Sijangkang), YB Dr
14. Aiman Athirah al-Jundi, Sdri
15. Aminolhuda Hj Hassan, Hj
16. Amiruddin Hamzah, YB Dato' Ir.
17. Anuar Tan Abdullah, YB Dato’ Haji
18. Asmuni Awi, Haji
19. Azizah Khatib Mat, Ustazah Hajjah
20. Azizan Abd Razak, YAB Dato’ Seri Ustaz
21. Azman Shapawi (DPPP), Sdr
22. Che Rosli Che Mat, YB Dr
23. Dzulkifli Ahmad, YB Dr.
24. Halimah Ali, YB Dr. Hjh
25. Hamzah Abdullah (Sabah),
26. Hamzah Jaafar, Dr
27. Harun Taib, YB Dato’ Ustaz Haji
28. Hasan @ Abd Rahman Abd Razak (Kulim), Ust
29. Hasan Mohd Ali , YB Dato' Dr Hj
30. Hashim Jasin, YB Ustaz Haji
31. Hayati Othman (Kedah), YB Dr
32. Husam Musa, YB Dato’ Haji
33. Idris Haji Ahmad, Ustaz Haji
34. Iskandar Abdul Samad, YB Ir
35. Kamarudin Jaffar , YB Dato’
36. Khairuddin Dato' Abdul Malik, Dr.
37. Khalid Samad, YB
38. Khalil Idham Lim, YB Drs.
39. Lo’ Lo’ Haji Mohd. Ghazali YB Dr.
40. Mahfodz Mohamed, Dato’ Dr. Haji
41. Mahfuz Omar, YB Dato' Haji
42. Mazlan Aliman, Sdr
43. Mariam Abdul Rashid, Hjh
44. Misbahul Munir Masduki,
45. Mohamad Sabu, Haji
46. Mohamad Noor Mohamad, Haji
47. Mohamed Hanipa Maidin, Sdr
48. Mohd Amar Abdullah YB Ustaz ’
49. Mohd Anuar Tahir, Hj
50. Mohd Apandi Mohamed, Hj
51. Mohd Hatta Ramli, YB Dr. Haji
52. Mohd Nasir Mustapha (Kedah) , Sdr
53. Mohd Taufek Abdul Ghani, YB
54. Mohd Yusof Husin, YB Hj
55. Mujahid Haji Yusof Rawa, YB Dr.
56. Mumtaz Md Nawi, YB Senator
57. Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz Haji
58. Nasrudin Hassan Thantawi, Ustaz
59. Nasuruddin Daud (Kelantan), YB
60. Nik Abduh Nik Aziz, Ust
61. Nik Mazian Nik Mohamad, YB Dr
62. Nik Mohd Zawawi Salleh, Ustaz Haji
63. Nizar Jamaluddin, YAB Dato' Seri Ir
64. Norazli Musa,
65. Nuridah Mohd Salleh, Ustazah
66. Omar Mohamad (Kelantan), YB Dato'
67. Othman Sabran, Dr.
68. Phahrolrazi Mohd Zawawi , YB Dato' Ir. Haji
69. Rosli Yaakob, Dr
70. Sabki Yusof (DPPP),
71. Salahuddin Ayob, YB
72. Sallehen bin Mukhyi, Ustaz
73. Shaari Sungib , YB
74. Shafie Abu Bakar, YB Dr
75. Siti Mariah Mahmud, YB Dr. Hajjah
76. Siti Zailah Yusof, YB
77. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi YB Dr.
78. Taib Azamuddin Md Taib, YB Ustaz Haji
79. Takiyuddin Hassan, YB Dato’
80. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’ Ustaz
81. Wan Abdul Muttalib Embong, Dato’ Haji
82. Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, YB Dato'
83. Wan Hasrina Bt Wan Hassan, Hjh
84. Yusof Embong (Pahang), Ust
85. Zulkefly Mohamad Omar, Hj
86. Zulkifli Ahmad (Johor), Hj



PEMERIKSA KIRA-KIRA

1. Ali Maidin
2. Ishak Bin Surin, Haji
3. Khalid Bin Abd. Samad, YB. Haji
4. Khalil Idham Lim Bin Abdullah, YB. Drs
5. Mohd Rashidi Bin Hassan
6. Mohd Taulan Bin Rasul, YB. Dato'
7. Musanif Bin Abd Rahman
8. Muzammil Hafizd
9. Syed Mohamed Syed Hassan, Drs

ANAK SIAPA


Pemuda kacak (?) dalam gambar yang diperolehi dari blog OhBulan.di’percayai adalah anak lelaki kepada seorang Pemimpin Malaysia.


Tiada maklumat lain seperti nama kepada pemuda ini, cuma fail yang ada bernama Ashman. Boleh tahan juga, anak siapa ya?




0 comments

Isnin, 18 Mei 2009

KENALI 'IRONMAN' @ MANJUNG

ALKISAH SEBAGAI TANDA PENGHARGAAN YEOP KEPADA MANJUNG.

'IRONMAN' MANJUNG
Rasanya ramai orang lama di Manjung yang pernah nampak seorang pemuda-tua berbasikal 'gaya tersendiri' ini di jalan-jalan raya sekitar Manjung terutamanya Seri Manjung. Mengikut dari ceritanya, seluruh Perak dah dia berbasikal pergi-balik dan tidak menetap di destinasinya.
Pada hari Ahad yang penuh peristiwa di Seri Manjung, OM dikejutkan oleh isteri jam 3 ptg mengatakan ada orang cari OM di depan rumah. Pada mulanya agak terkejut kerana diberitahu Yeop yg berbasikal tu cari OM, apahal gamaknya. OM mulanya menolak kerana terlalu penat hari tu (Program RT dan Perhimpunan Umno), dan baru 10 minit lelap, tapi alasan Yeop yang mungkin susah nak jumpa lewat petang sebab Yeop nak jalan jauh katanya tak tahu bila balik, OM turutkan berjumpa Yeop yang bersama OM Poi.
TOPI KESELAMATAN YANG DIUBAHSUAI DAN SARUNG TANGAN SEBAGAI PENJAGAAN KESELAMATAN. DULU TIDAK ADA 'VISOR' MENYEBABKAN MATA KIRI YEOP KINI TIDAK BERFUNGSI, BTW TETAP BERKAYUH TAPI YEOP CUBA HINDARI PULANG DIWAKTU MALAM KERANA MATANYA.
Setelah bersalaman, OM terus tanya apa hajat Yeop untuk berjumpa OM, rupanya Yeop mahu tahu samada OM ada simpan majalah sinar?..(tak pasti) yang memaparkan gambar Yeop semasa penyampaian Bantuan Kemiskinan yang diuruskan bonda OM. Yeop nak buat 'collection'!! OM tak pasti ada ke tidak, OM berjanji jika OM ada terjumpa OM akan hantar sendiri ke rumahnya.
Bagi OM, Yeop kita ni memang cukup terkenal samada di surat-surat khabar, majalah mahupun di jalanan. Siapalah Yeop tanpa basikalnya dan apalah basikal tanpa Yeop. Hakikatnya, semenjak OM kenali Yeop pada awalnya di kedai runcit 'Zakri' dari OM kecil lagi hinggalah OM dah berumahtangga dan beranak 2, Yeop masih 'steady' dan mengekalkan identitinya dengan minat yang tak pernah luput. Berbasikal itulah minatnya sejak dari kecil katanya.
OM SEMPAT BERTANYA AKAN MAKNA '2077' : 2 MAKSUDNYA TIDAK BERKAHWIN LAGI, 077 MAKSUDNYA GELARAN YEOP DULU SEBAGAI 'JAMES BOAN'
Dikesempatan perjumpaan yang tidak dirancang ini, OM berbual panjang dengan Yeop yang menceritakan akan minatnya berbasikal. Mengikut perkiraan OM, Yeop boleh dijadikan IKON orang yang minat seumpamanya. Yeop yang dilahirkan tahun 1946, kini mencecah 63 tahun umurnya. Namun, bukan perhentiannya disini, tiada noktah untuk berbasikal bagi Yeop, selagi terdaya kakinya mengayuh basikal selagi itu dia akan menjelajah ke mana sahaja tanpa menghirau usianya. Itulah Yeop yang akan membalas 'horn' basikalnya kepada peminat dan kenalannya yang memberi sokongan atau lambaian semangat kepada Yeop.
JIKA ADA YANG BERMINAT UNTUK MEMBERI BANTUAN ATAU MENJEMPUT YEOP KE MAJLIS2 TERTENTU, BOLEH HUBUNGI YEOP. NAK MASUK MEMINANG PUN BOLEHHHHHH!!!!

Yeop..yeop..yeop. berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Dia bukan nak 'glamour' tapi telah termaktub hobinya adalah pengisian hidupnya, basikal basikal basikal. Kehebatan Yeop tidak seperti 27 tahun dulu yang OM kenalinya, ini diakui Yeop sendiri dan oleh kerana itu, basikalnya juga disediakan tempat Yeop untuk 'melegakan' diri samada ketika berhenti ataupun ketika basikalnya terus menyusuri liku-liku jalan. Pernah OM berselisih dengan Yeop dalam perjalanan ke Ipoh selepas Ayer Tawar pada usianya sebegini, kita yang menaiki kereta pun adakalanya menyumpah-nyumpah bila terjerat di jalan-jalan yang tak elok....apa ni, road tax bayar tapi jalan mcm tut tut tut!!! tapi Si Pemuda Tua Manjung ini tidak kenal erti susahpayah dalam perjalanannya, yang dituju harus sampai dengan selamat dan kembali ke Seri Manjung dengan tabah dan tenang. Bukan ada rekod yang dicatitnya, jika ada yang merekodnya pasti Yeop tercatat namanya di 'World Guiness Book of Record' apatahlagi 'Malaysia Guiness Book of Record'.
BASIKAL 'GAYA TERSENDIRI' INI BANYAK BERJASA KEPADA YEOP.

Begitupun, bukan kerana nama tujuan Yeop, ramai juga jemputan yang diterima oleh Yeop, Jabatan2 kerajaan, sekolah2 dan pelbagai badan menjadikan Yeop sebagai Ikon untuk memberi semangat kepada mereka-mereka yang sama bidang minatnya dgn Yeop atu bidang2 lain yg tiada kaitan dgn basikal. Hanya sebagi peransang, jika pemuda tua ini boleh, mengapa pemuda yang muda tidak. Moga Allah memberkati Yeop ke atas perjuangan dan kelebihan hidupnya. Yeop mendahului Dato' Hassan (mantan YDP MDManjung -orang pertama M'sia yang mengelilingi dunia) dan lain-lain pelumba basikal Le' Tour de Langkawai jika mengikut kayuhannya dari kecil hingga usianya kini yang mencecah 63 tahun tidak berhenti mengayuh. Cukuplah dengan kepuasan hatinya sendiri, Yeop mengayuh bukan kerana nama.
LAMBAIAN DAN 'HORN' YANG TAK PERNAH HILANG SEBAGAI IDENTITINYA. YEOP STEADY!!

Rencana ehsan Otai Manjung

Nizar mohon kesnya didengar lima hakim Mahkamah Rayuan

Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini mengemukakan permohonan bagi mendapatkan panel lima hakim Mahkamah Rayuan untuk mendengar permohonannya mengetepikan keputusan mahkamah itu minggu lepas yang membenarkan penangguhan pengisytiharan Mahkamah Tinggi bahawa beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Eload System- Topup Kredit Serendah RM3.00 serendah RM3


Peguam Leong Cheok Keng, yang mewakili Mohammad Nizar, ketika dihubungi berkata, surat permohonan itu telah dihantar melalui faks ke pejabat Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan di sini, pada pukul 4 petang tadi.

Alasan permohonan itu ialah kerana kes tersebut, yang ditetapkan pendengarannya Khamis ini, membabitkan kepentingan awam, selain melibatkan isu dan persoalan perlembagaan, katanya.

Pada 11 Mei, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Abdul Aziz Ab Rahim mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah kerana mendapati Mohammad Nizar tidak pernah mengosongkan jawatan sebagai Menteri Besar kerana beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota Dewan Undangan Negeri.

Berikutan keputusan itu, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengemukakan permohonan penangguhan pelaksanaan pengisytiharan itu yang telah didengar dan dibenarkan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Ramly Ali.

Mohammad Nizar kemudian memfailkan permohonan Rabu lalu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan itu. Mstar.

Baca Seterusnya...

BN mengaku kalah ?, tidak tanding kerusi Penanti

Barisan Nasional tidak akan meletakkan calon menentang PKR pada pilihanraya kecil DUN Penanti yang bermula Sabtu ini, kata pengerusinya Datuk Seri Najib Razak hari ini.Perdana menteri menggariskan tiga sebab BN menolak untuk bertanding di kerusi tersebut.

Eload System- Topup Kredit Serendah RM3.00 serendah RM3


Pertama, kekosongan kerusi itu bukan diperuntukkan oleh perlembagaan tetapi satu usaha PKR untuk menyelesaikan masalah dalamannya.

Kedua, pilihanraya kecil ini satu permainan politik pembangkang.

Ketiga, BN lebih mengutamakan khidmat kepada rakyat dan langkah memulihkan ekonomi negara.

Najib menafikan BN takut tewas di kerusi tersebut. namun kitadapat menilai sendiri bagaimana susahnya BN ingin mengemukakan alasan di atas dan sekurang-kurangnnya sebanyak tiga kali mesyuarat penting dilakukan untuk memutuskan keputusannya pada hari ini.

Bermula dengan Mesyuarat MT UMNO, selepas itu Biro Politiknya dan hari ini Majlis Tertinggi BN baru ada keputusan.

Beliau mengumumkan demikian selepas mesyuarat Dewan Tertinggi BN di Kuala Lumpur selama lebih dua jam bermula 4.30 petang.

Keputusan BN itu tidaklah mengejutkan kerana sebelum ini, Najib pernah mengatakan BN mungkin tidak bertanding dalam pilihanraya kecil tersebut kerana tidak mahu 'membazirkan wang rakyat'.

PKR pula telah menamakan timbalan pengerusi perhubungannya di Pulau Pinang, Mansor Othman untuk mengisi kembali kerusi tersebut yang dikosongkan oleh wakil rakyatnya, Mohammad Fairus Khairuddin.

Bekas timbalan satu ketua menteri Pulau Pinang melepaskan kerusi tersebut 16 April lalu di tengah-tengah siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau bagaimanapun tidak didakwa di mahkamah selepas suruhanjaya itu mendapati tiada bukti kukuh untuk berbuat demikian.

Ditanya mesej yang ingin disampaikan BN kepada masyarakat, Najib berkata mereka "tidak mahu menari mengikut rentak pembangkang."

Umumnya dapat memberi jawapan kalau BN berhadapan sekali di Penanti dengan Pakatan Rakyat, keputusan awal telahpun diperolihi iaitu meihak kepada PR. Inilah sebenarnya faktor yang sebenar BN tidak meletakkan calonnya kerana takut kalah.

Baca Seterusnya...

Sabtu, 16 Mei 2009

Sultan Perak bukan punca kemelut politik - Najib

MANADO, Sulawesi Utara 15 Mei - Sultan Perak, Sultan Azlan Shah tidak harus dipersalahkan berhubung krisis politik di Perak dan baginda juga bukan punca kemelut politik di negeri itu.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Sultan Azlan memutuskan pelantikan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar setelah mengambil kira Barisan Nasional (BN) negeri itu memperoleh majoriti dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Keputusan itu, kata Perdana Menteri, dibuat selepas menilai surat perakuan majoriti anggota DUN yang menyatakan sokongan kepada BN.

''Mengikut sistem demokrasi di negara ini, rakyat memilih wakil rakyat dan sultan di negeri-negeri akan melantik calon yang mewakili parti yang mendapat majoriti dalam DUN untuk menjadi Menteri Besar,'' katanya kepada pemberita selepas menghadiri Sidang Kemuncak Inisiatif Segi Tiga Terumbu Karang, di sini hari ini.

Najib mengulas kritikan-kritikan pembangkang yang menyalahkan Sultan Perak berikutan krisis politik di negeri itu serta menuduh baginda menjadi punca kepada kemelut politik di Perak yang kini sudah berlarutan lebih tiga bulan.

Mengulas lanjut, Perdana Menteri mengingatkan semua pihak bahawa Sultan Azlan menggunakan prosedur yang sama melantik Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, selepas pakatan pembangkang memenangi majoriti kerusi pada pilihan raya umum 2008.

''Jadi jangan salahkan Tuanku. Baginda (Sultan Perak) menggunakan kaedah dan prinsip yang sama ketika melantik Zambry sebagai Menteri Besar yang baru dan tindakan Tuanku (Sultan Perak) itu tidak boleh dianggap melanggar Perlembagaan,'' katanya.

Beliau berkata, ketika pakatan pembangkang menang majoriti kerusi DUN Perak selepas pilihan raya umum lalu, ia pun bukanlah gabungan parti yang berdaftar.

Atas kedudukan itu, sekiranya Sultan Perak hendak melantik semula Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali sebagai Menteri Besar, beliau boleh berbuat demikian kerana BN adalah parti tunggal berdaftar yang mendapat majoriti kerusi di DUN Perak pada masa itu.

'' Tetapi atas semangat demokrasi berasaskan ketetapan yang dibuat oleh wakil rakyat daripada tiga parti pembangkang di negeri itu (Perak), Tuanku sebaliknya mendapatkan surat perakuan mereka dan melantik Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar," katanya.

Perdana Menteri juga menegaskan pelantikan Zambry melalui proses yang selaras dengan Undang-undang Tubuh Negeri Perak serta sistem demokrasi di negara ini.

''Yang menjadi masalah, dia (pembangkang) tidak terima dan menyusahkan proses ini berjalan, seperti yang mereka lakukan di DUN Perak sekarang. Siapa suruh gantung Menteri Besar dan Exco BN daripada menghadiri Dewan Undangan Negeri Perak.

''Ini bertentangan dengan semangat demokrasi berparlimen," katanya.

Perdana Menteri berkata, tindakan sedemikian juga boleh diumpamakan seperti BN yang mempunyai majoriti kerusi di Parlimen bertindak menggantung 20 anggota Parlimen pembangkang jika BN mahu.

'' Masuk akal ke dalam sistem demokrasi, bila sesebuah parti mempunyai majoriti, Speaker boleh gantung enam anggota parti itu. Jika begitulah keadaannya, kita (BN) pun boleh gantung enam orang anggota mereka (pembangkang) di Parlimen," tambah beliau.

Najib juga menafikan beliau menjadi punca kemelut politik di Perak dan harus bertanggungjawab atas tindakannya kerana terbabit 'merampas kuasa' kerajaan negeri Perak pada awal Februari lalu.

''Apabila tiga anggota DUN pembangkang sudah hilang kepercayaan terhadap kerajaan pakatan pembangkang dan menyokong BN, sehingga dia (Mohammad Nizar) turut hilang kepercayaan. Sayakah yang bertanggungjawab?'' tanya beliau.

Perdana Menteri turut mengulas mengenai lompat parti, sambil menjelaskan bahawa ia dibenarkan oleh undang-undang dan ia pernah berlaku di negara lain, termasuk di negara maju.

Menurutnya, bekas Perdana Menteri Britain, Sir Winston Churchill pernah beberapa kali berpindah parti dan baru-baru ini seorang senator daripada Parti Republikan di Amerika Syarikat berpindah ke Parti Demokrat.

Beliau menjelaskan bahawa BN tidak merampas kuasa kerajaan negeri di Perak kerana peralihan kerajaan dilakukan mengikut peraturan serta undang-undang.

JAIM pindahkan makam Sultan Ariffin


KERATAN Kosmo! 10 Mei.


MELAKA – Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) bertekad untuk memindahkan lokasi makam Sultan Ariffin di Pulau Besar ke satu tempat yang belum ditentukan bagi mengelak pemujaan berterusan di pulau berkenaan.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa JAIM, Rahimin Bani berkata, langkah itu difikirkan perlu bagi membendung amalan khurafat.

Sehubungan itu, pihaknya akan ke Pulau Besar tidak lama lagi bagi melakukan pemeriksaan terhadap aktiviti di situ dan memusnahkan sebarang objek yang didirikan bagi tujuan pemujaan.

“Saya fikir tidak mustahil Pulau Besar pada satu hari nanti boleh menjadi sebuah tempat yang bebas daripada sebarang pemujaan atau amalan khurafat.

“Apa yang penting bagi golongan bukan Islam yang datang ke pulau itu adalah menghormati peraturan agama Islam apabila berada di Pulau Besar,” jelasnya ketika ditemui di sini semalam.

Beliau berkata demikian mengulas siri laporan Kosmo! sebelum ini mengenai amalan khurafat termasuk bertapa dan perbuatan orang bukan Islam yang berzikir di makam di pulau berkenaan baru-baru ini.

Bagaimanapun, Rahimin tidak memberitahu bila tarikh sebenar operasi di Pulau Besar dan pemindahan makam Sultan Ariffin yang menjadi salah satu makam kegemaran pengunjung untuk bernazar dan berzikir di pulau berkenaan.

Selsema Babi dah landa Malaysia


MANGSA kes pertama influenza H1N1 dipercayai terlepas saringan kesihatan di KLIA kerana dia hanya demam sehari selepas tiba dari New York.


KUALA LUMPUR - Selepas merebak ke 34 negara, mencatatkan hampir 7,300 kes termasuk 65 kematian, wabak influenza A (H1N1) akhirnya dikesan di Malaysia semalam dengan mangsa pertamanya seorang pelajar yang tiba dari New York, Amerika Syarikat pada Rabu lalu.

Pelajar lelaki berusia 21 tahun itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bersama 191 penumpang lain dengan pesawat MH091 Boeing B777-200 Penerbangan Malaysia.

Sewaktu tiba, dia dikatakan sihat tetapi mengalami demam dan sakit tekak selepas tiba di rumahnya. Dia kemudian dihantar untuk pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh kelmarin.


SUASANA di KLIA tetap seperti biasa semalam selepas negara dikejutkan dengan penemuan kes pertama influenza A yang menjangkiti seorang pelajar selepas dia tiba di lapangan terbang itu pada Rabu lalu.


Sebaik disahkan positif influenza A, dia terus dikuarantin dan dilaporkan dalam keadaan stabil.

Pada masa yang sama, pihak berkuasa kesihatan bertindak mengarahkan perintah kuarantin rumah terhadap lima ahli keluarganya sementara usaha mengesan 191 penumpang lain dilakukan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang dalam penerbangan ke Geneva, Switzerland untuk menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesahkan laporan kes pertama di Malaysia itu ketika dihubungi Bernama semalam.

Tiong Lai turut menasihatkan orang ramai supaya berjaga-jaga dan segera mendapatkan rawatan jika berasa tidak sihat


Komen Manjung Corner

Apa tandanya ini,kita ingat kita akan terselamat dari wabak ini tetapi semuanya mungkin Allah maha berkuasa,jadi semua rakyat malaysia harus ingat ini adalah amaran dan peringatan dari Allah s.w.t kepada kita,kita di beri peringatan kerana melanggar perintah dari Allah,marilah kita renung bersama2 agar kita semua terselamat dari bala ini.

VK Linggam sebut Hakim yang benarkan permohonan Zambry


KUALA LUMPUR, 15 Mei (Hrkh) - Hakim Dato' Ramly Mohd Ali yang membenarkan permohonan rayuan Dato' Zambry Kadir terhadap keputusan Mahkamah Tinggi berhubung status Menteri Besar Perak, pernah disebut dalam rakaman video Hakim VK Lingam yang mencetuskan kontroversi tidak lama dahulu.

Iklan

Demikian pendedahan Ahli Majlis Tertinggi KeADILan Badrul Hisham tentang Hakim Mahkamah Rayuan itu yang dilantik 15 April lalu iaitu 27 hari sebelum Zambry merayu kes itu di mahkamah.

Mengikut perbualan itu kata Badrul, VK Linggam telah menyebut nama tiga orang yang sepatutnya hendak dilantik sebagai hakim.

"Mereka adalah Dato' Heliliah Mohd Yusof, Dato' Ramly Ali dan Dato Ahmad Maarof. Ketiga-tiga nama ini telah dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi oleh Yang Dipertuan Agung pada 1 February 2002," katanya dalam blog peribadi beliau.

Sepatutnya hakim-hakim yang dinamakan oleh Linggam ini disiasat atau diberhentikan kontrak mereka, bukannya dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan dan tidak sepatutnya mereka mendengar kes yang begitu serius dan besar seperti ini, katanya.

Beliau membangkitkan persoalan betapa mudahnya Ramly ini mendengar kes rayuan dari Zambry sedangkan Nizar terpaksa menunggu lima hari untuk berhadapan dengan tiga panel hakim.

"Kes sebesar ini seharusnya didengari oleh sebuah panel hakim yang tidak kurang dari tiga orang dan mestilah dari kalangan hakim yang tidak terpalit skandal dan mempunyai pengalaman yang lama.

"Kes ini melibatkan pemerintahan sebuah negeri yang mempunyai 1.5 juta jiwa. Ianya adalah kes yang bersangkutan dengan kepentingan awam yang amat besar.

"Malangnya, kes rayuan Zambry ini telah di dengari oleh hakim yang paling "junior" serta hakim yang sama terpalit dalam skandal VK Linggam," katanya. - azm _


Azamin Amin
Fri | May 15, 09 | 2:59:02 pm MYT

MB: LANTIK DAN PECAT,NAJIB TAK FAHAM ATAU BUAT-BUAT TAK FAHAM?


Prof. Dr. Hamirdin b. Ithnin

Assalamualaikum,
Adalah amat memalukan sekiranya mereka yang memegang jawatan awam profil tinggi tidak memahami perjalanan undang undangserta perlembagaan negara. Sekiranya anda dan saya yang bukan dalam bidang ini tidak begitu memahaminya, ia boleh dimaafkan. Tetapi sekiranya perdana menteri tidak memahaminya, itu adalah sesuatu yang amat memalukan.

Perdana menteri mengatakan bahawa sultan yang melantik Nizar, dan sultan yang sama juga melantik Zambry, kenapa rakyat tidak boleh terima perlantikan Zambry? Inilah yang dimenterakan oleh UMNO dan umnoriyyun untuk mentashihkan onar mereka. Juga untuk mengelirukan rakyat. Atau mungkin juga mereka sendiri yang keliru, atau mereka sememangnya benak.

Dalam perjalanan kemelut politik di Perak ini, banyak pihak yang menyokong UMNO/BN membuat kesilapan, samada tidak disengaja, atau disengaja atau sebab bebal. Sebab itulah banyak penghakiman tidak menyediakan hujah bertulis kenapa keputusan penghakiman itu dibuat sedemikian rupa.

Dalam kes perlantikan MB Perak Nizar, prosesnya jelas, dan ia telah dilakukan mengikut peruntukan perlembagaan. Tetapi dalam kes pemecatan MB Perak Nizar, ia tidak dibuat mengikut apa yang diperuntukkan oleh perlembagaan. Ini telah ditashihkan oleh mahkamah tinggi yang mengisytiharkan Nizar sebagai menteri besar Perak yang sah.

Jadi melantik MB punyai tatacara tersendiri. Menurunkan MB juga mempunyai tatacara tersendiri yang berbeza dengan tatacara melantik. Ini yang UMNO tidak paham. Ini yang umnoriyyun tidak paham. Dan semua yang berkomplot dengan mereka tidak paham.

Kalau semudah itu pun tak paham, itu apa tandanya?

Rayuan Nizar: Mahkamah tangguh lagi

PETALING JAYA: Mahkamah Rayuan akan mendengar Rayuan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah pada Khamis ini.
Mahkamah itu juga akan mendengar permohonan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan penangguhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi pada hari yang sama.
Sebelum ini mahkamah menetapkan untuk mendengar rayuan Nizar pada Isnin depan.
Peguam Nizar, Amer Hamzah berkata beliau berharap mahkamah akan mendengar rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi dahulu supaya mengekalkan pelaksaan keputusan yang memutuskan Nizar sebagai Menteri Besar yang sah.
Isu perundangan melibatkan Nizar dan Zambry telah bermula sejak February lalu apabila Zambry telah dilantik sebagai Menteri Besar menggantikan Nizar.
Pad 13 Februari lalu, Nizar memfailkan permohonan untuk mengisytiharkan beliau sebagai Menteri Besar yang sah.
Sehinggalah pada Isnin lalu, Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin ialah Menteri Besar Perak yang sah.
Bagaimanapun Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Ramly Ali membenarkan Datuk Seri Dr. Zamry Abdul Kadir kekal sebagai Menteri Besar Perak sehingga Mahkamah Rayuan menyelesaikan kes rayuannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tersebut.


-Mstar-

KEMPEN SUARA HATI RAKYAT PERAK


Kempen bubarkan DUN Perak diteruskan dengan lebih pro aktif lagi melalui Kempen Suara Hati Rakyat Perak. Program tersebut telahpun dilancarkan petang tadi di Pusat Khidmat DUN Hulu Kinta, Tg. Rambutan.
Hujan lebat yang turun petang tadi tidak menghalang orang ramai menghadirinya.Program tersebut dianjurkan oleh Sekretariat Wanita Pakatan Rakyat. Ketiga-tiga Ketua Wanita DAP, PKR dan Ketua Muslimat Pusat turun bagi melancarkan program tersebut.
Sekretariat Wanita Pakatan Rakyat akan jelajah seluruh negeri bagi mengutip sejuta tandatangan rakyat dalam tempoh seminggu.Wakil-wakil Ketua-ketua Kampung Pakatan Rakyat Perak telah hadir dan menerima poskad serta borang list tandatangan rakyat, mereka akan berperanan mendapatkan tandatangan rakyat di kampung masing-masing bagi menyokong pembubaran DUN.
Kesemua tandatangan rakyat akan dipersembahkan nanti kepada Tuanku Sultan Perak bagi memohon perkenan pembubaran DUN.

Jumaat, 15 Mei 2009

Lagi aduan terhadap Sivakumar




ADUN Batu Kurau, Datuk Najmudin Elias (tengah) menunjukkan laporan polis bersama Hamidah (dua dari kanan) dan wakil rakyat BN lain
di pekarangan Balai Polis Sungai Senam, Ipoh semalam.


IPOH - Kesemua 27 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili Barisan Nasional (BN) dan dua wakil rakyat Bebas membuat laporan polis terhadap bekas Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar atas dakwaan menghina mahkamah di sini semalam.

Ia diketuai oleh Exco Kanan Perak, Datuk Hamidah Osman di Balai Polis Sungai Senam di sini pada pukul 2.30 petang.

Selain membuat laporan terhadap Sivakumar, kesemua ADUN yang sama turut membuat laporan berasingan berhubung pengalaman masing-masing yang didakwa diserang sekumpulan ADUN Pakatan Rakyat ketika sidang DUN berlangsung, baru-baru ini.

Menurut Hamidah, Sivakumar didakwa telah menyalahgunakan kuasa dengan menghalau tujuh ADUN dari BN dan tiga ADUN Bebas keluar dari Dewan pada persidangan DUN 7 Mei lepas sedangkan sebelum itu Mahkamah Persekutuan sudah membatalkan penggantungan mereka.

"Tindakan Sivakumar jelas menunjukkan bekas Speaker itu tidak menerima keputusan yang dikeluarkan mahkamah sebelum ini. Perbuatannya itu boleh dianggap sebagai menghina kredibiliti dan integriti mahkamah.

"Pada hari tersebut juga beliau bertindak di luar bidang kuasanya dengan menghalau 10 ADUN yang sepatutnya bersidang dan enggan memulakan persidangan," katanya yang juga ADUN Sungai Rapat di sini semalam.

Hamidah berkata, ekoran tindakan Sivakumar itu, pihaknya akan memfailkan kes menghina mahkamah terhadap bekas Speaker itu dalam tempoh terdekat

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
ahmadsyakir.sazili@kosmo.com.my


oooo tau pulak bila speaker sivakumar tak terima hakikat yang dia dah di pecat,yang mugabe hangpa 2 pasai apa hangpa x mau bgtau kat dia yang dia 2 MB HARAM,bila dah mahkamah dah bagi keputusan yang MB Ir Hj.Nizar MB SAH.


Kos mengerjakan haji mungkin naik?




KUALA LUMPUR - Kerajaan tidak menolak kemungkinan akan menaikkan tambang haji mulai tahun ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mej Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom.

Bagaimanapun, katanya, ia bergantung kepada keputusan kerajaan Arab Saudi yang masih dalam proses perbincangan mengenai perkara tersebut.

"Kita tunggu perkembangan akhir daripada pihak kerajaan Arab Saudi. Kita tidak tahu macam mana lagi, sama ada kekal, naik atau macam mana.

"Sudah tentu bila ada kemudahan yang telah dinaik taraf dan diperbaiki dari pelbagai sudut maka ia akan melibatkan semua sudut termasuk tambang," katanya pada sidang media di Persidangan Antarabangsa Pelancongan Muslim, Haji dan Umrah kali ketiga di sini semalam.

Kadar tambang haji Lembaga Tabung Haji (LTH) sekarang ialah RM9,445 termasuk subsidi RM2,600 yang diberikan oleh LTH.

Tambah Jamil, ketika ini, beberapa prasarana baru sedang dalam pembinaan termasuk bangunan dan sistem pengangkutan yang lebih selesa kepada bakal-bakal haji pada tahun ini.

Apa pendapat anda?????

Krisis Perak: Pakatan sedia bincang dengan BN

Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat bersedia untuk mengadakan perbincagan dengan Barisan Nasional (BN) namun mereka telah menetapkan pendirian bahawa krisis politik Perak perlu dikembalikan kepada rakyat untuk penyelesaian.
Ia diputuskan pada pertemuan khas di sini petang ini.
Kesemua pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat hadir iaitu Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Dalam pada itu Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat berkata krisis politik Perak perlu diselesaikan segera dan meminta Sultan membubarkan DUN Perak bagi mengadakan pilihan raya kecil.


Berikut kenyataan penuh pimpinan Pakatan Rakyat:

Kenyataan Akhbar
Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat
14 Mei 2009

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat telah mengadakan pertemuan di Pejabat PAS Jalan Raja Laut dan telah mengambil keputusan berikut:
Pakatan Rakyat mengambil sikap terbuka dan bersedia untuk bertemu dengan YAB Perdana Menteri untuk memperkukuhkan demokrasi dan institusi kerajaan negeri Perak. Kami mengulangi pendirian bahawa mandat seharusnya diserahkan kembali kepada rakyat Perak untuk menentukan kerajaan yang sah.
Kami mengambil maklum bahawa terdapat badan-badan dan individu seperti Yang DiPertua Dewan Negara, institusi seperti Suhakam, Majlis Peguam, ahli akademik, pemimpin dari parti komponen BN dan pelbagai pihak lain yang berpandangan bahawa penyelesaian terbaik bagi masalah Perak adalah dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan pilihanraya baru diadakan.
Pakatan Rakyat juga kesal dengan tindakan junta Myanmar yang telah menangkap pejuang hak asasi Myanmar Aung San Suu Kyi atas tuduhan rasuah. Tuduhan tersebut adalah tidak munasabah dan tidak dapat diterima. Sehubungan dengan itu pihak kami menggesa kerajaan ASEAN untuk mengambil tindakan dan mendesak Myanmar membebaskan beliau tanpa syarat.
Dato’ Seri Anwar Ibrahim
Dato’ Seri Hj Abdul Hadi Awang
Lim Kit Siang
-Mstar/http://anwaribrahimblob.com-

Khamis, 14 Mei 2009

Benarkah BN tidak khuatir hadapi pilihan raya baru di Perak seperti kata Najib ?

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata, Barisan Nasional (BN) tidak bimbang untuk menghadapi pilihan raya baru di negeri Perak jika diadakan.

Benarkah ini hakikat yang sebenarnya sedangkan masalah Penanti masih dalam keadaan samar walaupun untuk satu DUN inikan 59 DUN BN tidak gentar ?

Bagaimanapun kata Najib, keputusan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) terserah kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Kalau benar itu hasrat Najib kita cadangkan dia melakukan sesuatu untuk mempercepat proses kea arah pembubaran DUN yang ditunggu oleh banyak pihak termasuk Ku Li, Suhakam dan banyak lagi.

Baca Seterusnya...

Hamidah buat laporan terhadap Speaker Sivakumar.

Exco Haram Perak Hamidah Osman yang juga ADUN Sungai Rapat yang pernah menimbulkan kotroversi berkaitan dengan "ular" membuat laporan polis terhadap Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar yang didakwanya telah menyalahgunakan kuasa dengan menghalau tujuh Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional dan tiga ADUN Bebas keluar dari dewan pada persidangan DUN 7 Mei lepas.

Laporan Hamidah ini menimbulkan tafsiran yang sebaliknya bahawa sebenarnya Sivakumarlah Speaker yang masih sah sehingga sekarang.

HIDUP RAKYAT @ MANJUNG!! (KEMPEN SIRI 7)

KAIN RENTANG YANG DIGANTUNG DI JALAN KAYU MANIS ('JALAN YANG LURUS' - THE COOLEST STREET IN MANJUNG). TERIMA KASIH KPD PETUGAS2 YANG MENAIKKAN KAIN RENTANG INI.


OM CADANGKAN AGAR KAIN RENTANG SEPERTI INI DIPERBANYAKKAN DI SEKITAR MANJUNG AGAR ANAK PANGKOR YANG TIDAK RETI BAHASA INI DAPAT MEMBACANYA SEKEMBALINYA KE PULAU UNTUK DIPULAUKAN.



POKOK-POKOK SEPANJANG 'JALAN YANG LURUS' MENJADI SAKSI LUAHAN RAKYAT DAN BERJASA KETIKA PILIHANRAYA. BOLEH DIKATAKAN IA MENYAMAI 'POKOK DEMOKRASI' DI IPOH YANG MENJADI SAKSI SIDANG DUN TERGEMPAR YANG DIHALANG OLEH KERAJAAN HARAM.

HJ NIZAR TIDAK GILAKAN KUASA

Hj Nizar menuntut haknya di mahkamah bukan untuk kepentingan diri sendiri tetapi untuk kepentingan dan kebaikan rakyat Perak. Beliau bukan kemaruk atau gila kuasa nak jadi MB. Beliau boleh berbuat demikian sewaktu UMNO menawarkan untuk tubuh kerajaan campuran dengan PAS. UMNO menawarkan Hj Nizar sebagai MB dan kesemua ADUN PAS sebagai EXCO. Tawaran ini dikemukakan oleh mereka yang diutus oleh UMNO untuk berunding dengan Pesuruhjaya PAS Perak. Tawaran tersebut ditolak mentah-mentah oleh PAS Perak termasuk Hj Nizar sendiri.
Menuntut haknya sebagai MB yang sah adalah bagi membolehkan DUN dibubarkan. Dengan kuasa sebagai MB, beliau boleh mengadap Tuanku sekali lagi bagi memohon perkenan supaya DUN dibubarkan. Beliau tidak mahu mengkhianati rakyat yang telah memberi mandat kepada PR untuk memerintah negeri Perak.
Seluruh rakyat Malaysia tahu sebelum ini Dato' Seri telah menghantar tiga pucuk surat kepada istana untuk mohon mengadap. Surat tersebut tidak mendapat maklum balas dari istana. Ada makluman mengatakan Tuanku hanya menerima mengadap MB yang sah sahaja ketika itu untuk mengadap. Hj Nizar dianggap MB yang tidak sah. Sebab itu, permohonan mengadap tidak diperkenan. Kita menghormati Tuanku dalam hal ini.
Sebaik Mahkamah Tinggi memutuskan Hj Nizar adalah MB yang sah, kenyataan pertama Hj Nizar ialah mohon mengadap Tuanku dan minta perkenan DUN dibubarkan. MB nizar mahu konflik dan kemelut politik segera berakhir.
Berbeza dengan Zambry, beliau memohon Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi bagi membolehkan beliau berkuasa semula sebagai MB yang haram. Sepatutnya, kalaupun Mahkamah Rayuan mahu menerima rayuannya, Zambry hanya boleh masuk pejabat tapi tidak boleh menjalankan tugas untuk membuat keputusan-keputusan kerajaan, tidak boleh memberi arahan, tidak boleh meluluskan , tidak boleh menjalankan mesyuarat EXCO dan tidak boleh mewakili kerajaan dalam program-program rasmi kerajaan. Itu baru adil namanya. Duduk je la dalam bilik untuk terima elaun haram.
Jadi yang gila kuasa dan kemaruk kuasa sebenarnya adalah Zambry dan seluruh EXCO dan ADUN-ADUN BN.Hj Nizar dalam tuntutannya asalnya juga memohon perintah gantirugi .
Namun di atas kesedaran bahawa wang bukanlah matlamat tindakan Mahkamah ini, maka Hj Nizar telah menarik balik tuntutan gantirugi . Jika tidak ditarik terdapat kemungkinan besar Mahkamah Tinggi juga akan menganugerahkan gantirugi kepada Hj Nizar yang mungkin jika ditaksirkan akan mencecah jumlah yang agak tinggi.Hj Nizar juga tidak memohon agar Zambry perlu membayar kos kepada beliau meskipun menjadi satu prinsip undang-undang pihak yang kalah seperti Zambry perlu membayar kos kepada pihak yang menang ( iaitu Hj Nizar ). Jika Hj Nizar tidak menarik balik perintah kos tersebut saya boleh bayangkan ratusan ribu ringgit yang mungkin Zambry perlu membayar kepada Hj Nizar.
Sekali lagi matlamat kewangan bukan faktor yang mendorong Hj Nizar mencabar Zambry di Mahkamah.Sekali lagi menunjukkan Hj Nizar menuntut haknya bukan kerana gila kuasa dan bukan juga kepentingan diri sendiri, tetapi kepentingan rakyat.Bila DUN bubar, pilihanraya akan berlaku. Keputusan pilihanraya tiada siapa yang jangka, semua kemungkinan boleh berlaku. PR boleh jadi menang, boleh jadi juga tidak kalah. BN begitu juga, boleh jadi kalah, boleh jadi juga tidak menang.Melalui pilihanraya, rakyat dan semua parti politik akan puas hati. Biasanya kempen-kempen pilihanraya, media arus perdana akan berkempen habis-habisan. UMNO BN akan dibantu oleh semua agensi kerajaan, UMNO BN tidak ada masalah dari sudut material. PR hanya menggunakan kudrat parti dan kekuatan ahli semata-mata. Jadi apa UMNO BN bimbang sangat dengan bubar DUN. Kita lawan la. Menang kalah rakyat penentu dan hakim yang paling adil.
Misbahul Munir Masduki
Setpol MB.

K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712