Jumaat, 30 Oktober 2009

Mencari penyelesaian

Salam semua,sebelum saya tulis dengan lebih panjang lebar lagi,saya memohon kemaafan sekiranya kenyataan saya akan menimbulkan rasa kurang senang dikalangan penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat ataupun sesiapa saja,bukan bertujuan untuk membuka pekung didada tetapi saya sayangkan Parti saya.Saya memang dilahirkan dikalangan keluarga yang menyokong pas,bersekolah yang mudirnya adalah calon pas dan memasuki tenterapun dalam jiwa yang masih Pas dan sekarang setelah berhenti dari tentera lagi bertambah sayang kepada Parti Pas.Ini adalah rasa hati saya yang saya rasa sudah sampai masanya saya luahkan setelah saya sendiri terlibat di dalam saf pemuda yang mana sebelum ini saya berada dikelompok cawangan sahaja.Apa yang berlaku baru2 ini menyedarkan saya perlunya kita sebagai Jemaah Islam di dalam parti yang bersandarkan Al-Quran dan sunnah sebagai Panduan perjuangan membuat persediaan untuk tidak bergantung 100% kepada parti lain kerana apa saya berkata sedemikian,pandangan saya berdasarkan permerhatian saya kita telah cuba untuk bergerak bersama2 pakatan rakyat tetapi selama ini kita yang banyak berkorban demi kawan2 pakatan rakyat,kita korban kan kerusi kita korbankan tenaga kita bertolak ansur demi kawan2 tetapi hasilnya kita dipijak dalam kita tidak sedar,seperti mana yang berlaku sebelum perasmian pakatan rakyat baru2 ini,bagi saya tidak langsung menunjuk yang program tersebut untuk pakatan rakyat,bukan nak mengungkit tetapi itulah hakikat yang sebenarnya yang perlu kita telan dan hisab bersama2.Sebagai pemuda saya memang kecewa dengan keadaan tersebut,kita beriya2 tetapi disebelah piahk yang lain seolah2 tiada apa2.Sebelum ini artikel dari OtaiManjung menyentak kita yang membacanya,tetapi memang itulah yang perlukan kita terima.Terlalu banyak pujian itu yang menyebabkan kita berada dalam mimpi yang indah,masing2 dok ingat zon selesa saja.Kita mesti keluar dari zon tersebut sekarang lihat disekeliling kita,mana pergi kawan-kawan dari kaum cina dan india,berapa kerat yang masih bersama kita.Sebab apa mereka pelan2 lari meninggalkan kita yang masih angkuh dengan jawatan yang diamanahkan oleh Allah.Ada dikalangan mereka yang di atas memandang kelab penyokong pas (KPP) tidak menguntungkan.Sedarlah kita bahawa untuk jadi yang terbaik kita perlu masuk ke dalam semua kaum bukan dok berangan saja.

Bahana 1 Malaysia

Semalam penulis ada komen pasai kereta melebihi 10 tahun kena menjalani pemeriksaan puspakom bila nak renew cukai jalan,pagi ni ramai yang bagi respon termasuklah dikalangan orang2 surat khabar,cuma bunyinya x la keras macam sesetengah orang,tetapi hakikatnya mana slogan yang di war-warkan sebelum ini yang kebajikan rakyat diutamakan,kalau lah mcm ni bukan rakyat dah yang diutamakan tetapi puak2 yang terlibat dalam puspakom,dah la sekarang ni insuran dah x dak yang murah tambah pulak dengan beban baru pulak,bagi orang lain penulis x tau la kot2 Rm40 2 kecil tapi bagi penulis itu dah kira membebankan,kalau pi sekali lulus x pa la tapi kalau x lulus kena ulang pi lagi,dengar ceta pulak puak2 ni memang banyak kerenah.mana dengan buang masa menunggu.Puak2 menteri dalam kabinet haram jadah 2 x pikiaq ka semua 2.Rakyat kat bawah kena macam2 bayaran 2 pun x cukup2 lagi ka.Kepada rakyat semua tengoklah pemimpin2 yang hangpa kata dok bela rakyat tapi ni lah hasil yang anda semua bangga2 kan.lagi cekik hangpa ada la.Dok kata bela rupanya depa liwat hangpa kot belakang.Hah macamana sekarang ada rasa sedap kena liwat.MAMPOS UMNOGEK.

Kos baru untuk kenderaan lama - Hampir dua juta kenderaan lama wajib jalani pemeriksaan Puspakom


SEORANG peniaga di Kuala Terengganu, Mansor Chik mengeluh kerana terpaksa berbelanja lebih untuk pemeriksaan di Puspakom tahun depan walaupun kereta Proton Saga keluaran 1992 miliknya didakwa masih dalam keadaan baik.


KUALA LUMPUR - Berkuat kuasa 1 Januari 2010, semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun atau lebih diwajibkan menjalani pemeriksaan komprehensif tahunan ekoran kajian semula Dasar Automotif Nasional (DAN) yang diumumkan semalam.

Ia mensyaratkan kelulusan daripada Puspakom Sdn. Bhd. sebelum pemilik boleh memperbaharui cukai jalan.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, tindakan tersebut adalah langkah awal pelaksanaan sepenuhnya Dasar Tempoh Jangka Hayat (ELV).

Menurut beliau, pelan ELV akan dirangka oleh Kementerian Pengangkutan.

Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.

Mengikut rekod Jabatan Pengangkutan Jalan, jumlah kenderaan persendirian yang berdaftar dan berusia 10 tahun ke atas ialah sebanyak 2.7 juta buah.

"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini," katanya pada sidang media yang turut dihadiri timbalannya, Datuk Mukhriz Mahathir dan Ketua Setiausaha kementerian itu, Tan Sri Abdul Rahman Mamat semalam

Oleh JOHANNA A. SOBREY
johanna.sobrey@kosmo.com.my

komen:
Inilah akibatnya bila rakyat pilih perompak dan pencuri jadi pemimpin,dah la kena cukai macam2 ni nak kena keluar duit buat pemeriksaan kat puspakom, mana dengan insuran mahal, cukai jalan lagi ni pulak tambah satu lagi kos.Depa dok ingat semua rakyat mampu pakai kereta baru kot,memang celaka betui la najaib altantuya,buat benda2 yang menyusahkan rakyat bukannya nak fikir bagi rakyat senang.Boleh mampos rakyat lama2 dok macam ni,lagi negara maju lagi kena banyak kena keluar duit.Senang ceta kita pakat jual keta naik bas baru puas hati.

K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712