Khamis, 14 Mei 2009

HJ NIZAR TIDAK GILAKAN KUASA

Hj Nizar menuntut haknya di mahkamah bukan untuk kepentingan diri sendiri tetapi untuk kepentingan dan kebaikan rakyat Perak. Beliau bukan kemaruk atau gila kuasa nak jadi MB. Beliau boleh berbuat demikian sewaktu UMNO menawarkan untuk tubuh kerajaan campuran dengan PAS. UMNO menawarkan Hj Nizar sebagai MB dan kesemua ADUN PAS sebagai EXCO. Tawaran ini dikemukakan oleh mereka yang diutus oleh UMNO untuk berunding dengan Pesuruhjaya PAS Perak. Tawaran tersebut ditolak mentah-mentah oleh PAS Perak termasuk Hj Nizar sendiri.
Menuntut haknya sebagai MB yang sah adalah bagi membolehkan DUN dibubarkan. Dengan kuasa sebagai MB, beliau boleh mengadap Tuanku sekali lagi bagi memohon perkenan supaya DUN dibubarkan. Beliau tidak mahu mengkhianati rakyat yang telah memberi mandat kepada PR untuk memerintah negeri Perak.
Seluruh rakyat Malaysia tahu sebelum ini Dato' Seri telah menghantar tiga pucuk surat kepada istana untuk mohon mengadap. Surat tersebut tidak mendapat maklum balas dari istana. Ada makluman mengatakan Tuanku hanya menerima mengadap MB yang sah sahaja ketika itu untuk mengadap. Hj Nizar dianggap MB yang tidak sah. Sebab itu, permohonan mengadap tidak diperkenan. Kita menghormati Tuanku dalam hal ini.
Sebaik Mahkamah Tinggi memutuskan Hj Nizar adalah MB yang sah, kenyataan pertama Hj Nizar ialah mohon mengadap Tuanku dan minta perkenan DUN dibubarkan. MB nizar mahu konflik dan kemelut politik segera berakhir.
Berbeza dengan Zambry, beliau memohon Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi bagi membolehkan beliau berkuasa semula sebagai MB yang haram. Sepatutnya, kalaupun Mahkamah Rayuan mahu menerima rayuannya, Zambry hanya boleh masuk pejabat tapi tidak boleh menjalankan tugas untuk membuat keputusan-keputusan kerajaan, tidak boleh memberi arahan, tidak boleh meluluskan , tidak boleh menjalankan mesyuarat EXCO dan tidak boleh mewakili kerajaan dalam program-program rasmi kerajaan. Itu baru adil namanya. Duduk je la dalam bilik untuk terima elaun haram.
Jadi yang gila kuasa dan kemaruk kuasa sebenarnya adalah Zambry dan seluruh EXCO dan ADUN-ADUN BN.Hj Nizar dalam tuntutannya asalnya juga memohon perintah gantirugi .
Namun di atas kesedaran bahawa wang bukanlah matlamat tindakan Mahkamah ini, maka Hj Nizar telah menarik balik tuntutan gantirugi . Jika tidak ditarik terdapat kemungkinan besar Mahkamah Tinggi juga akan menganugerahkan gantirugi kepada Hj Nizar yang mungkin jika ditaksirkan akan mencecah jumlah yang agak tinggi.Hj Nizar juga tidak memohon agar Zambry perlu membayar kos kepada beliau meskipun menjadi satu prinsip undang-undang pihak yang kalah seperti Zambry perlu membayar kos kepada pihak yang menang ( iaitu Hj Nizar ). Jika Hj Nizar tidak menarik balik perintah kos tersebut saya boleh bayangkan ratusan ribu ringgit yang mungkin Zambry perlu membayar kepada Hj Nizar.
Sekali lagi matlamat kewangan bukan faktor yang mendorong Hj Nizar mencabar Zambry di Mahkamah.Sekali lagi menunjukkan Hj Nizar menuntut haknya bukan kerana gila kuasa dan bukan juga kepentingan diri sendiri, tetapi kepentingan rakyat.Bila DUN bubar, pilihanraya akan berlaku. Keputusan pilihanraya tiada siapa yang jangka, semua kemungkinan boleh berlaku. PR boleh jadi menang, boleh jadi juga tidak kalah. BN begitu juga, boleh jadi kalah, boleh jadi juga tidak menang.Melalui pilihanraya, rakyat dan semua parti politik akan puas hati. Biasanya kempen-kempen pilihanraya, media arus perdana akan berkempen habis-habisan. UMNO BN akan dibantu oleh semua agensi kerajaan, UMNO BN tidak ada masalah dari sudut material. PR hanya menggunakan kudrat parti dan kekuatan ahli semata-mata. Jadi apa UMNO BN bimbang sangat dengan bubar DUN. Kita lawan la. Menang kalah rakyat penentu dan hakim yang paling adil.
Misbahul Munir Masduki
Setpol MB.

3 ulasan:

  1. kau ingat klu Pekatan menang. Nizar masih boleh jadi MB ke. Dulu dia jadi MB sebab DAP tak ada adun melayu. klu DAP letak calon melayu mestilah calon dia yang jadi MB sebab dia majority.

    BalasPadam
  2. percayalah..bubar DUN dan pilihanraya semula akan menguntungkan DAP..

    BalasPadam
  3. mmg dia tak gila kuasa . dia ni baik orangnya tapi bila dia dah masuk kandang babi , lama kelamaan perangai babi tu akan terpalit juga .tak banyak ,sikit .maruah PAS akan lebih terjamin jika dia berjuang secara solo . org melayu yg menolak UMNO akan sokong PAS sbb org melayu tak kan sokong DAP , PKR (itu pun melayu yg sudah cair ).tengok di Kedah .yg ada dua2 parti Islam dan Melayu .Tak dak sapa nak kecoh

    BalasPadam

K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712