Tuk Guru Kito


Jumaat, 15 Mei 2009

Lagi aduan terhadap Sivakumar




ADUN Batu Kurau, Datuk Najmudin Elias (tengah) menunjukkan laporan polis bersama Hamidah (dua dari kanan) dan wakil rakyat BN lain
di pekarangan Balai Polis Sungai Senam, Ipoh semalam.


IPOH - Kesemua 27 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili Barisan Nasional (BN) dan dua wakil rakyat Bebas membuat laporan polis terhadap bekas Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar atas dakwaan menghina mahkamah di sini semalam.

Ia diketuai oleh Exco Kanan Perak, Datuk Hamidah Osman di Balai Polis Sungai Senam di sini pada pukul 2.30 petang.

Selain membuat laporan terhadap Sivakumar, kesemua ADUN yang sama turut membuat laporan berasingan berhubung pengalaman masing-masing yang didakwa diserang sekumpulan ADUN Pakatan Rakyat ketika sidang DUN berlangsung, baru-baru ini.

Menurut Hamidah, Sivakumar didakwa telah menyalahgunakan kuasa dengan menghalau tujuh ADUN dari BN dan tiga ADUN Bebas keluar dari Dewan pada persidangan DUN 7 Mei lepas sedangkan sebelum itu Mahkamah Persekutuan sudah membatalkan penggantungan mereka.

"Tindakan Sivakumar jelas menunjukkan bekas Speaker itu tidak menerima keputusan yang dikeluarkan mahkamah sebelum ini. Perbuatannya itu boleh dianggap sebagai menghina kredibiliti dan integriti mahkamah.

"Pada hari tersebut juga beliau bertindak di luar bidang kuasanya dengan menghalau 10 ADUN yang sepatutnya bersidang dan enggan memulakan persidangan," katanya yang juga ADUN Sungai Rapat di sini semalam.

Hamidah berkata, ekoran tindakan Sivakumar itu, pihaknya akan memfailkan kes menghina mahkamah terhadap bekas Speaker itu dalam tempoh terdekat

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
ahmadsyakir.sazili@kosmo.com.my


oooo tau pulak bila speaker sivakumar tak terima hakikat yang dia dah di pecat,yang mugabe hangpa 2 pasai apa hangpa x mau bgtau kat dia yang dia 2 MB HARAM,bila dah mahkamah dah bagi keputusan yang MB Ir Hj.Nizar MB SAH.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

K-Charge ( local made)RM 250

K-Charge ( local made)RM 250
berminat boleh hubungi saya 019-5451712